تحصیل پزشکی در ترکیه

شرکت مهاجرتی آوای فرنام سفیر > تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که دانشگاه‌های پزشکی معتبری را دارد. پزشکی در ترکیه انتخابی جذاب برای افرادی به حساب می‌آید که قصد تحصیل در گرایش‌های مختلف پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی را دارند.

این کشور هر ساله دانشجویان بین‌المللی بسیاری را در رشته‌های پزشکی می‌پذیرد. ویژگی‌های بسیاری همچون بورسیه‌های متنوع تحصیلی، آزمون ورودی راحت، کسب مدارک معتبر در بهترین مقاصد مهاجرتی دنیا پس از فارغ‌التحصیلی، تحصیل با کمترین هزینه و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان از دلایل انتخاب تحصیل پزشکی در ترکیه است.

معتبر بودن مدرک پزشکی دانشگاه های ترکیه در اتحادیه اروپا

محبوبیت رشته پزشکی باعث شده هر ساله افراد بسیاری برای اخذ بورسیه تحصیلی و اخذ ویزا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به کشورهای پیشرفته دنیا مهاجرت ‌کنند. با توجه به اینکه سیستم آموزشی کشور ترکیه به کشورهای اروپایی پیوسته، مدارک آموزشی این کشور در کل اتحادیه اروپا معتبر است.

دانشگاه‌های معتبر ترکیه در عرصه پزشکی همکاری نزدیکی با دانشگاه‌های معتبر در جهان دارند و اساتید بین‌المللی کشورهای دیگر در دانشگاه‌های ترکیه هم به تدریس می‌پردازند. همین موضوع سبب شده تا متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بسیار افزایش پیدا کند. کشور ترکیه فرصت مناسبی پیش روی دانشجویان ایرانی برای اخذ ویزای تحصیلی قرار داده است. بر همین اساس متقاضیان ایرانی دیگر نیازی به اخذ ویزا برای سفر به ترکیه ندارند.

چه آزمون‌ هایی برای تحصیل پزشکی در ترکیه در مقاطع مختلف لازم است؟

افرادی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند باید در آزمون پذیرش دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند؛ این دو آزمون شامل YÖS و SAT می‌شود. با توجه به اینکه برخی از دانشگاه‌ها آزمون YÖS و برخی دیگر آزمون SAT را می‌پذیرند، متقاضی باید براساس دانشگاه انتخابی خود در یکی از این آزمون‌ها شرکت کند.

آزمون YÖS

یکی از اقدامات اپلای پزشکی در ترکیه قبولی در آزمون YÖS است که به وسیله دانشگاه‌های مختلف به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود. بر همین اساس متقاضی باید با بررسی شرایط دانشگاه مورد نظر در صورت لزوم، خود را برای شرکت در آزمون YÖS آماده کند. به‌عنوان مثال برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه استانبول، متقاضی موظف به شرکت در آزمون YÖS  است.

آزمون یوس شامل 80 سوال ریاضی، هوش و هندسه است که سوالات این آزمون تستی و 5 گزینه‌ای هستند. مدت پاسخگویی به سوالات این آزمون برای هر دانشگاه متفاوت بوده که معمولا بین 120 تا 150 دقیقه طول خواهد کشید. مدت اعتبار نتایج این آزمون که به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود یکسال است؛ ولی برخی از دانشگاه‌ها اعتبار دو ساله می‌دهند.

آزمون SAT

آزمون SAT نوعی ارزیابی برای دانشجویان ۱۸ سال به بالا است. این آزمون به طور کلی در ۱۰۰۰ شعبه‌ سراسر جهان برگزار می‌شود. آزمون SAT از جمله پرکاربردترین آزمون‌ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه به حساب می‌آید. هرساله افراد بسیاری در این آزمون برای تحصیل پزشکی در ترکیه شرکت می‌کنند. برای تحصیل در رشته پزشکی، برخی دانشگاه‌های ترکیه مانند دانشگاه قاضی یا آنکارا قبولی در آزمون SAT الزامی است.

نحوه آزمون SAT بدین گونه است؛  قسمت اول این آزمون به سوالات هوش و زبان انگلیسی و قسمت دوم برای سنجش اطلاعات علوم پایه، اختصاص دارد. همچنین میانگین نمره این آزمون برای پزشکی در ترکیه ۱۰۶۸ باید باشد. البته توجه داشته باشید که هرکدام از دانشگاه‌ها حداقل نمره‌ای را برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در نظر می‌گیرند. نمی‌توان زمان خاصی برای شرکت در این آزمون را اعلام کرد؛ چرا که هر دانشگاه آزمون را در بازه زمانی مورد نظر خود برگزار می‌کند.

آزمون SUT ؛ برای ورودی تخصص پزشکی در ترکیه

افرادی که تمایل دارند علاوه بر گذراندن پزشکی عمومی، تخصص خود را هم در کشور ترکیه بگذرانند، باید پس از طی این دوره در آزمون SUT شرکت کنند و نمره قبولی در این آزمون را به دست آورند. این آزمون تنها مختص به دانشجویانی است که قصد کسب تخصص پزشکی در ترکیه را دارند.

آزمون تخصصی SUT میزان دانش فرد داوطلب را در حوزه اطلاعات پزشکی عمومی مورد سنجش قرار می‌دهد. این آزمون در ماه‌های سپتامبر و آوریل (شهریور و فروردین) در آنکارا برگزار شده که نتیجه آن به طور معمول ۲۴ ساعت بعد اعلام می‌شود. افرادی که بتوانند ۶۰امتیاز از ۱۰۰ را بدست آورند، موفق به قبولی در تخصص پزشکی ترکیه خواهند شد.

STS؛ آزمون معادل سازی مدارک پزشکی

افرادی که قصد معادل‌سازی مدارک پزشکی عمومی یا دندانپزشکی خود را دارند باید در آزمون STS شرکت کنند. همچنین قبولی در این آزمون برای تعیین سطح متقاضی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا کار در ترکیه به‌عنوان یک پزشک، الزامی است. آزمون STS برخلاف آزمون  SUT  که تنها مخصوص رشته پزشکی بوده برای معادل‌سازی رشته‌های دیگری مانند داروسازی  هم کاربرد دارد.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل پزشکی

معرفی بهترین دانشکده‌های علوم پزشکی ترکیه برای تحصیل

افرلدی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند باید بدانند که دانشگاه‌های پزشکی در این کشور به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت  این دو نوع دانشگاه در سطح هزینه‌ها و شهریه مورد نیاز آن‌ها است؛ شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر، اما در مقابل شرایط ورود به این دانشگاه‌ها آسان‌تر هستند. برای انتخاب بهترین دانشگاه‌ های ترکیه در زمینه پزشکی با توجه به شرایط خود باید با ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا باشید:

دانشگاه حاجت تپه ( hajat tape university ) (دولتی)

دانشگاه حاجت تپه در شهر آنکارای ترکیه قرار داشته که کیفیت آموزشی و سطح علمی بسیار بالایی دارد. به لحاظ دیدگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی US، این دانشگاه رتبه اول پزشکی در ترکیه را در سال ۲۰۱۸ به دست آورده است. دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه رشته‌های همچون علوم پزشکی، علوم پایه و علوم جراحی را ارائه می‌دهد. همچنین این دانشگاه در کنار دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی، موسسه‌های پژوهشی و علمی مختلفی در زمینه‌هایی مانند فیزیوتراپی، پرستاری، سرطان‌شناسی، بهداشت عمومی، علوم بهداشتی، اعصاب و روان، کودکان، اقتصاد بهداشت و توانبخشی دارد که در این دانشگاه به فعالیت می‌پردازند.

دانشگاه حاجت تپه فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده و در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده، ۲ مدرسه‌ وابسته، ۱۵ موسسه و مدرسه‌ آموزش عالی، ۴ مدرسه‌ حرفه‌ای، یک هنرستان و ۹۸ مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. این دانشگاه خدمات تسهیلاتی و رفاهی خوبی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.

دانشگاه قاضی ( Gazi University ) (دولتی)

دانشگاه قاضی یکی از دانشگاه‌های دولتی در ترکیه بوده که یکی از برترین مدارس پزشکی را در خود دارد. افرادی که قصد ادامه تحصیل در زمینه پزشکی در ترکیه را دارند، این دانشگاه انتخاب خوبی خواهد بود.

پردیس اصلی این دانشگاه در شهر آنکارا قرار دارد. دانشگاه قاضی اساتید بسیار خوبی دارد که توانسته‌اند سخت‌ترین جراحی‌ها در دنیا را به نحو احسن انجام دهند. این دانشگاه دارای ۲۱ دانشکده، ۱۱ مدرسه‌ حرفه‌ای، ۴ مدرسه، ۷ موسسه‌ آموزشی و ۵۲ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.

دانشگاه آک دنیز ترکیه ( akdeniz university ) (دولتی)

دانشگاه آک دنیز جزو بهترین و معتبرترین مراکز آموزش عالی پژوهش علمی در مدیترانه‌ شرقی شمرده شده که در آنتالیای ترکیه قرار دارد. این دانشگاه سطح علمی بسیار بالایی داشته و شاخه‌های مختلفی از رشته‌های پزشکی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. یکی از مزیت‌های دانشگاه آک دنیز در کنار سطح علمی بالا، ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به دانشجویان برای حل مشکلات احساسی، ذهنی و اجتماعی است. با توجه به این موضوع افراد در این دانشگاه می‌توانند به راحتی استعدادها و توانایی‌های علمی خود را بدون داشتن دغدغه‌های دیگر شکوفا کنند.

دانشگاه قاضی عثمان پاشا (Gaziosmanpaşa University ) (دولتی)

دانشگاه قاضی عثمان پاشا در شمار دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل پزشکی در ترکیه به شمار می‌رود. این دانشگاه از سال ۱۹۹۲ در توقات فعالیت خود را شروع کرده است؛ توقات یا توکات به ترکی استانبولی ( Tokat ) نام شهری در شمال ترکیه بوده که جمعیتی بیش از ۱۵۰,۰۰۰ نفر دارد.

دانشگاه قاضی عثمان پاشا وابسته به دانشگاه کاموریایت بوده و نقش پررنگی در تربیت دانشجویان نخبه و توانمند به پیشرفت علمی و اجتماعی در سطح جهانی دارد. دانشجویان این دانشگاه بسیار توانمند بوده و فعالیت‌های بسیاری برای یافتن راه حل‌های مناسب در زمینه‌ مشکلات پزشکی انجام می‌دهند. مدرک فارغ التحصیلی این دانشگاه بسیار با اعتبار بوده و دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در مراکز پزشکی و درمانی فعالیت داشته باشند. دانشجویان دانشگاه قاضی عثمان پاشا در کنار کیفیت آموزشی بالا، می‌توانند از خدمات مختلف ارائه شده این دانشگاه همچون شرکت در برنامه‌های ورزشی مختلف، بهره‌مند شود.

تحصیل ارزان در ترکیه

دانشگاه آنکارا ( Ankara University ) (دولتی)

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ها برای پزشکی در ترکیه دانشگاه دولتی آنکارا است. دانشکده‌ پزشکی این موسسه آموزشی جزو معروف‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه خدمات تسهیلاتی و رفاهی بسیار خوبی را در اختیار دانشجویان خود می‌گذارد. دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیل در ترکیه و پرورش استعدادها و توانایی‌های علمی خود در زمینه پزشکی، در فعالیت‌های مختلف ورزشی، هنری، علمی و فرهنگی حضور پیدا کنند. در حال حاضر دانشگاه آنکارا ۱۲۰ برنامه و رشته‌ تحصیلی در مقطع  کارشناسی، ۱۱۰ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی و  ۴۳ رشته در مدارس حرفه‌ای خود ارائه می‌دهد.

دانشگاه مارمارا (Marmara University ) (دولتی)

دانشگاه مارمارا یکی بهترین دانشگاه های ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه که فعالیت خود را از سال ۱۸۸۳ آغاز کرده ۱۶ دانشکده و مدرسه‌ پزشکی دارد. دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه‌های چند زبانه‌ کشور ترکیه بوده که واحدهای درسی آن به زبان‌های مختلف ترکی، انگلیسی، فرانسوی، عربی و آلمانی ارائه می‌شود. این دانشگاه به دلیل داشتن کیفیت آموزشی بسیار بالا قابلیت رقابت با دانشگاه‌های جهانی را دارد. با توجه به اینکه ترکیه کشوری اروپایی و آسیایی به حساب می‌آید، ۱۴ پردیس این دانشگاه، جزو موسسات برتر آموزشی اروپایی و آسیایی است.

دانشگاه استانبول (Istanbul University) (دولتی)

دانشگاه استانبول یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی به شمار می‌رود که رتبه دوم دانشگاه‌های کشور ترکیه را دارد. این دانشگاه دارای رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندان‌پزشکی و پرستاری است. این دانشگاه که در مرکز شهر استانبول واقع شده جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در ترکیه به شمار می‌رود. افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، دانشگاه استانبول انتخاب خوبی خواهد بود.

دانشگاه یوکسک ایحتیساس ( Kadir Has University ) (خصوصی)

دانشگاه یوکسک ایحتیساس یک دانشکده‌ پزشکی بسیار قوی در عرصه علمی دارد. افرادی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند، این دانشگاه می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۲۰۱۵ با دانشکده پزشکی آغاز و اقدام به بازگشایی مدرسه حرفه‌ای و ارائه‌ خدمات سلامت کرده است.

دانشگاه یوکسک ایحتیساس در سال ۲۰۱۷ ارائه رشته‌های تحصیلی مدیریت سلامت و پرستاری را آغاز کرد. همچنین این دانشگاه واحدهای مربوط به خدمات اتاق عمل و الکتروونوفیزیولوژی را ارائه داده است.

آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

 

چه آزمون‌های زبانی برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه الزامی است؟

متقاضیانی که قصد اپلای پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند باید دارای یکی از مدارک PTE ،TOFEL یا IELTS باشند و آن را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهند.؛ در صورت نداشتن مدرک زبان، فرد باید در آزمون زبان دانشگاهی که قصد تحصیل دارد، نمره قبولی را کسب کند. همچنین افرادی که قصد ادامه تحصیل به زبان ترکی را دارند باید مدرک زبان ترکی مثل TÖMER را داشته باشند یا در آزمون زبان ترکی دانشگاه موردنظر نمره آورند.

تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر طول می کشد؟

افرادی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند باید بدانند که دوره‌ پزشکی در کشور ترکیه ۶ سال به طول می‌انجامد؛ بدین صورت که در سه سال اول تحصیل دانشجویان در کنار شرکت در کلاس‌ها باید تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. همچنین در سال‌های چهارم و پنجم دانشجویان خود مشغول به انجام آزمایشات، تشخیص بیماری‌ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آن‌ها می‌شوند. علاوه بر این باید در سال آخر به صورت کارآموز در بیمارستان‌ها حضور پیدا کنند. هر سال تحصیلی در کشور ترکیه شامل دو ترم است که ترم اول آن از مهر و ترم دوم از اواخر بهمن ماه شروع می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به نوع دانشگاه انتخابی افراد (دولتی یا خصوصی) بستگی دارد. در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه متوسط هزینه تحصیل پزشکی سالانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار و در دانشگاه‌های خصوصی چیزی در حدود ۲۰۰۰۰ دلار در سال خواهد بود.

علاوه بر این برای هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان باید ماهیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای تغذیه و ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار برای اسکان در خوابگاههای دانشجویی در نظر بگیرند. در صورت اسکان در خارج از خوابگاه‌های دانشجویی هزینه‌ها بالاتر خواهد رفت. بهتر است بدانید که دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می‌توانند از تخفیفاتی در حوزه وسایل حمل و نقل عمومی و هزینه‌های درمانی بهره‌مند شوند.

تحصیل پزشکی در ترکیه

افرادی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند باید بدانند که به طور کلی این کشور دریافت شرایط تحصیلی سختگیرانه‌ای را برای افراد در نظر نگرفته است. شما می‌توانید در صورت قبولی در آزمون‌ دانشگاه مورد نظر، تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی و داشتن توان مالی در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل بپردازید.

متقاضیات می‌توانند در دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی کشور ترکیه، برای تحصیل اقدام کنند؛ تنها لازم است تا مدارک لازم را جهت دریافت پذیرش از دانشگاه‌ مورد نظر ارسال کنند.

Rate this post
ویزا توریستی کانادا

پربازدیدترین مقالات afsviza

  1. تعطیلات کریسمس
  2. تحصیل در ترکیه
  3. برای چه کسانی میشه دعوتنامه فرستاد
  4. بهترین کشور برای مهاجرت در سن بالا
  5. چه مدت طول میکشد تا ویزا صادر شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *