ویزا تحصیلی فرانسه

ویزا تحصیلی فرانسه

آیا مایل به تحصیل در فرانسه هستید؟ یا این که در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرفته شده‌اید و باید به زودی پروسه اخذ ویزا تحصیلی فرانسه را آغاز کنید؟ در این صورت، ادامه این مطلب برای شما کاربرد دارد. در این مطلب، مهم ترین نکات و اطلاعاتی را که برای دریافت این ویزا نیاز دارید مورد بررسی قرار می دهیم. 

برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه باید علاوه بر اخذ پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور و طی کردن مراحلی مشخص، شرایط مورد نظر سفارت را نیز فراهم کنید.  

در ادامه به بررسی مدارک، شرایط و نکات مهم در فرایند ادامه تحصیل در فرانسه و اخذ ویزای دانشجویی این کشور می پردازیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه و خدمات مربوطه، با مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS تماس بگیرید. همچنین با پر کردن فرم مربوطه، کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را ارائه می‌دهند. 

ویزا تحصیلی فرانسه
انواع ویزا تحصیلی فرانسه

انواع ویزا تحصیلی فرانسه

  • مدت زمان اقامت شما در فرانسه نوع ویزا تحصیلی شما را تعیین می‌کند. البته اگر در این زمینه دچار شک و تردید هستید می‌توانید از دفاتر یا وکلا مهاجرتی کمک بگیرید؛ چرا که وکلا به صورت دقیق و قانونی شرایط را برای شما توضیح می‌دهند. انواع ویزا تحصیلی فرانسه به شرح زیر است: 
  • ویزا تحصیلی کوتاه مدت
  • ویزا تحصیلی کوتاه مدت محدود
  • ویزا تحصیلی بلند مدت موقت
  • ویزا تحصیلی بلند مدت

ویزا تحصیلی کوتاه مدت فرانسه

یکی از انواع ویزا تحصیلی فرانسه، ویزا کوتاه مدت یا  Visa de Court séjour pour etudes نام دارد. این ویزا قابل تمدید نیست و معمولا برای افرادی که اقامت 3 ماهه و یا قصد شرکت در دوره‌های آموزشی را دارند، مناسب است. 

ویزا کوتاه مدت دانشجویی

در صورتی که بخواهید در یک آزمون ورودی شرکت کنید این ویزا برای شما صادر می‌شود. اگر در آزمون ورودی دانشگاه موفق شدید، دیگر نیازی به بازگشت نیست و تنها کافی است از همان فرانسه برای دریافت ویزا طولانی مدت اقدام کنید.

ویزا تحصیلی بلند مدت موقت کشور فرانسه

با در اختیار داشتن ویزا بلند مدت موقت (Visa de long séjour études) به راحتی تا 6 ماه می‌توانید در خاک کشور فرانسه حضور داشته باشید و در یک دوره تحصیلی یا آموزشی شرکت کنید. این دوره به صورت خودکار تا 1 سال بعد تمدید می‌شود.

ویزا تحصیلی بلند مدت فرانسه

نوع دیگری از ویزا تحصیلی فرانسه، ویزا طولانی مدت پژوهشگر (research scholar visa) نام دارد. مدت اقامت شما با در اختیار داشتن این ویزا بیشتر از 6 ماه است. اساتید، محققان و پژوهشگران در صورتی که گواهی یا نامه تاییدیه از موسسه مورد نظر داشته باشند، می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

اخذ ویزا تحصیلی بلند مدت فرانسه

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه هم مثل دیگر انواع ویزا، باید مراحل مشخصی را طی کنید. اگر از این مراحل و شرایط هریک از آنها اطلاع داشته باشید، مراحل به شکل درست طی شده و شانس بیشتری برای دریافت ویزا خواهید داشت. مهم‌ترین مراحل دریافت ویزا تحصیلی فرانسه عبارتند از: 

اخذ پذیرش از دانشگاه

اولین و مهم‌ترین مرحله در روند دریافت ویزای تحصیلی هر کشوری، دریافت نامه پذیرش از اساتید یا دانشگاه مورد نظر است. در واقع نامه پذیرش به افسر پرونده نشان می‌دهد که قصد شما از ورود به کشور مورد نظر، تحصیل است. 

تشخیص و انتخاب نوع ویزا

دومین مرحله تشخیص مدت زمان اقامت شما است؛ زیرا مدت زمان اقامت شما در نوع ویزایی که درخواست می‌دهید تاثیرگذار است. اگر در نوع ویزا دقت نکنید احتمال ریجکت شما بالا می‌رود. 

تشکیل پرونده کامپوس فرانس 

در ادامه شما باید در سایت کامپوس فرانس ایران پرونده تشکیل دهید. البته این مرحله بیشتر برای افرادی است که قصد گذراندن دوره‌های زبان را در این کشور دارند. 

دریافت وقت سفارت

پس از طی مراحل ذکر شده، باید جهت ادامه دادن پروسه اخذ ویزا تحصیلی فرانسه، برای دریافت وقت سفارت اقدام کنید. شما می‌توانید بسته به شرایط زمان اقدام، به صورت حضوری یا از طریق وب سایت وقت سفارت بگیرید.

آماده‌سازی و ارائه مدارک

در بسیاری از موارد، افراد تنها به دلیل ناکافی یا نادرست بودن مدارک ریجکت می‌شوند. این درحالی است که با آماده‌سازی کلیه مدارک مورد نیاز به صورت درست و کامل، شانس بیشتری برای اخذ ویزا خواهید داشت.

انجام مصاحبه سفارت 

شما باید در روز تعیین شده، در سفارت مورد نظر یا کارگزاری آن حضور پیدا کرده و مصاحبه با افسر پرونده را انجام دهید. کارگزاری سفارت فرانسه در ایران، شرکت VFS Global است. 

صدور نتیجه ویزا 

در نهایت پس از انجام تمامی مراحل، باید مدت زمانی را منتظر صدور پاسخ باشید. بسته به نوع ویزا، شرایط سفارت و عوامل دیگر، ممکن است نیاز باشد بین 2 تا 6 ماه منتظر نتیجه ویزا بمانید. 

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه
میزان تمکن مالی برای ویزا تحصیلی فرانسه

میزان تمکن مالی برای ویزا تحصیلی فرانسه

تمکن مالی، جزو مهم‌ترین مدارکی است که باید برای اخذ ویزا تحصیلی فرانسه ارائه دهید. شما باید به اثبات برسانید که در طول مدت حضورتان در فرانسه، توان پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را دارید. میزان تمکن مالی در شرایط مختلف، متفاوت است. همچنین معمولا نیاز به ارائه گردش حساب 3 تا 6 ماهه اخیر حساب خود نیز دارید. دقت کنید که تمکن مالی، یک گواهی است که توسط بانک صادر می‌شود و به جز پولی که در حساب شماست، هیچ چیز دیگری اعم از سند ملک و … به عنوان تمکن مورد پذیرش نخواهد بود. اگر تمکن شما درست نباشد، احتمال ریجکتی شما بسیار بالا خواهد بود؛ بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این مورد با مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.  

مدارک لازم جهت دریافت ویزا تحصیلی فرانسه

تهیه مدارک دقیق به سفارت و حتی شما کمک می‌کند تا روند اخذ ویزا تحصیلی برای شما بهتر انجام شود. برخی از مهم‌ترین مدارکی برای اخذ ویزا تحصیلی فرانسه لازم دارید عبارتند از: 

  • مدارک هویتی 
  • گذرنامه و  پاسپورت 
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات 
  • مدارک مربوط به تسلط شما بر زبان فرانسه و انگلیسی
  • نامه پذیرش دانشگاه 
  • بیمه درمانی معتبر 
  • تمکن مالی و مدارک مربوط به گردش حساب
  • انگیزه نامه
_

مشاوره رایگان مهاجرتی

ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

تسلط بر زبان فرانسه به نفع شما است و دریافت ویزای تحصیلی فرانسه از سفارت را برای شما آسان‌تر می‌کند. اما برخی از افراد هستند که تسلط کافی یا کمی بر این زبان جذاب دارند؛ بنابراین چاره چیست؟ آیا تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

وجود کالج‌های زبان فرانسه این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که هم ویزا دریافت کنید و هم در خاک کشور فرانسه به یادگیری زبان بپردازید و در همین حین امکان درخواست برای دانشگاه‌های برتر این کشور را خواهید داشت. در مجموع فردی که قصد مهاجرت تحصیلی دارد، باید مشکل زبان را حل کند؛ چراکه تقریبا بیشتر دروس در دانشگاه‌های اروپایی به زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد تدریس می‌شوند. 

ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان
دلایل ریجکت شدن ویزا تحصیلی فرانسه

دلایل ریجکت شدن ویزا تحصیلی فرانسه

ممکن است با کمی بی دقتی درخواست شما برای اخذ ویزا تحصیلی فرانسه که مدت‌هاست به دنبال آن هستید ریجکت شود. دلایل ریجکت شدن ویزا متفاوت است اما دلایل اصلی که در میان متقاضیان بسیار دیده شده است عبارتند از: 

  • ناکافی بودن تمکن مالی 
  • ناقص و یا اشتباه بودن مدارک 
  • قانع کننده نبودن انگیزه نامه
  • جعل مدارک 
  • نداشتن مهارت زبانی کافی (در برخی موارد) 
  • تردید در بازگشت متقاضی به کشور خود پس از پایان تحصیل
  • نداشتن نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در کشور مقصد 
  • توجیه نشدن گپ تحصیلی

ویزا تحصیلی فرانسه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان صدور ویزا تحصیلی فرانسه، با توجه به شرایط زمانی و عوامل دیگر، متغیر است. زمانی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کردید باید برای دریافت نوبت از سفارت و تهیه مدارک اقدام کنید. معمولا 2 تا 3 هفته زمان نیاز است که مدارک شما بررسی شود. البته نوع ویزا درخواستی شما هم در مدت زمان دریافت ویزا تحصیلی فرانسه تاثیر گذار است. گاهی ممکن است بین 2 تا 6 ماه منتظر نتیجه درخواست ویزای خود بمانید؛ بنابراین حتما به تایمی که زمان ورود شما برای دانشگاه است توجه داشته باشید. 

بورسیه تحصیلی دانشگاه های فرانسه

بورسیه تحصیلی از سمت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به دانشجویانی که مستعد هستند اعطا می‌شود. این بورسیه ها بسیاری از هزینه‌های تحصیلی را برای دارندگان ویزا تحصیلی فرانسه کاهش می‌دهند.

البته باید به این نکته هم توجه کنید که بورسیه‌های تحصیلی حالت رقابتی دارند و معمولا دانشجویانی که نمرات بالا و رزومه قوی داشته باشند شانس دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه را دارند. 

بورسیه‌های تحصیلی در هر مقطع متفاوت بوده و از سمت 4 سازمان به دانشجویان اعطا می‌شود. 

این 4 سازمان شامل:

  1. کمک‌هزینه تحصیلی مقامات منطقه‌ای (French regions and towns allocate scholarships)
  2. بورسیه‌های وزارت امور خارجه (The French Foreign Ministry awards)
  3. بورسیه‌های وزارت تحصیلات عالی (The French Ministry of Higher education and Research also awards scholarships)
  4. بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی (Campus Bourses)

بورسیه تحصیلی فرانسه مقطع کارشناسی

دریافت بورس در مقطع کارشناسی کار دشواری است و معمولا اکثر دانشجویان به دنبال بورسیه امیل بوتمی هستند. 3 بورسیه مهم دانشگاه‌های این کشور که می توانید پس از در یافت ویزا تحصیلی فرانسه برای کسب آنها تلاش کنید عبارتند از: 

  • برنامه بورسیه THE ISDB-FRANCE
  • بورسیه تحصیلی CHALHOUB
  • بورس تحصیلی ÉMILE BOUTMY

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

مقطع کارشناسی ارشد بورس‌های متنوعی دارد. در این مقطع شما آماده ورود به حوزه کار به صورت تخصصی می‌شوید. پس از اخذ ویزا توریستی فرانسه در مقطع فوق لیسانس شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی دارید. مهم‌ترین بورس‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، شامل موارد زیر است:

  • بورسیه عالی ایفل
  • بورسیه بین‌المللی IESEG
  • بورسیه بنیاد گرنوبل INP

بورسیه های تحصیلی فرانسه در مقطع دکتری

بسیاری از دانشجویان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی مقطع دکتری هستند. برای اخذ بورسیه مقطع دکتری نیاز به تاییدیه استاد راهنما، زبان انگلیسی و فرانسوی عالی، ارائه مقالات یا حتی ترجمه و انتشار کتاب، معدل بالا و… نیاز است. در مقطع دکتری شما به عنوان پژوهشگر شناخته می‌شوید و بورسیه‌هایی که به شما تعلق می‌گیرد؛ شامل:

  • بورسیه عالی ایفل
  • بورسیه  PhD offer
  • بورسیه PhD in Biosciences
  • بورسیه  PhD in Chemistry
بورسیه های تحصیلی فرانسه در مقطع دکتری

ویزای همراه دانشجویی فرانسه

اگر قصد دارید به همراه همسر یا فرزندان خود به کشور فرانسه برای تحصیل بروید، باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشید.

اول از همه این که شما امکان همراه کردن همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را خواهید داشت؛ ولی نکته این است که همزمان با درخواست ویزا تحصیلی فرانسه برای خودتان،  امکان درخواست ویزای همراه را نخواهید داشت.  بهتر است پس از این که ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کردید، به فکر ویزای همراه برای خانواده خود باشید.

یکی از عوامل تاثیرگذار برای دریافت ویزای همراه دانشجویی فرانسه، میزان تمکن مالی و گردش حساب شما است؛ هر چقدر توان مالی شما بیشتر باشد، سفارت با اطمینان بیشتری برای خانواده شما ویزای همراه صادر می‌کند.

شرایط کار در حین تحصیل در فرانسه 

ویزا تحصیلی فرانسه به دانشجویان امکان کار هم می دهد. برخی از رشته‌ها نیاز به کارورزی دارند که دانشجویان در چنین شرایطی نیاز به مجوز ندارند؛ اما اگر کارورزی آنها بیشتر از 2 ماه شد، امکان دریافت حقوق ماهیانه را خواهند داشت.

اگر دارای ویزای تحصیلی طولانی مدت هستید که به شما اجازه اقامت در فرانسه را می‌دهد، می‌توانید بدون مجوز کار به عنوان کارمند کار کنید، مشروط بر اینکه این میزان از ساعات تعیین شده توسط این کشور تجاوز نکند.

همچنین ممکن است در دانشگاه خود فرصت‌های کاری پیدا کنید و اگر واقعاً نمی‌خواهید کار روی تحصیلات شما تاثیر بگذارد، فقط می‌توانید در طول تعطیلات بین ترم‌ها از این پیشنهادات استفاده کنید.

شرایط کار در حین تحصیل در فرانسه

با توجه به مقطع تحصیلی فرد متقاضی و دانشگاه های مورد نظر وی، ممکن است فرایند اخذ ویزا تحصیلی فرانسه، بین 2 تا 6 ماه طول بکشد. در نظر داشته باشید که فرایند اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه زمانبرتین بخش اخذ اقامت تحصیلی در این کشور است. 

میزان تمکن مالی برای دریات ویزای تحصیلی فرانسه، بسته به زمان درخواست متفاوت است؛ بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از مشاورین این حوزه کمک بگیرید. 

بله! بعد از اتمام دوره تحصیل شما باید درخواست تمدید دهید. اگر با درخواست تمدید شما موافقت شد شما به مدت 1 سال اجازه ماندن در فرانسه برای پیدا کردن کار را دارید؛ البته همه چیز به شرایط زمان درخواست بستگی دارد.