ویزا تحصیلی ترکیه

ویزا تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است و بسیاری از دانشجویان از طریق اخذ ویزا تحصیلی ترکیه و تحصیل در این کشور شانس خود را برای ورود به سایر کشورهای پیشرفته امتحان می‌کنند. از طرف دیگر هم مرز بودن و نزدیکی فرهنگی که این کشور با ایران داشته، باعث شده است ایرانیان در چند سال گذشته تمایل بیشتری برای زندگی و تحصیل در این کشور زیبا داشته باشند.
اگرچه سفر به کشور ترکیه به عنوان یک توریست نیاز به ویزا ندارد، اما برای اقامت طولانی مدت در این کشور به عنوان یک دانشجو نیاز به تهیه و ارائه مدارک مشخصی به نهادهای آموزشی و مهاجرتی این کشور دارید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. علاوه بر این ، شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS، می توانید شانس خود را برای اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در ترکیه افزایش دهید.

شرایط لازم برای تحصیل در ترکیه

اگرچه از نظر برخی، تحصیل در ترکیه در مقایسه با دانشگاه های برتر کانادا، آمریکا و اروپا از جذابیت کمتری برخرودار است، اما اخذ ویزا تحصیلی ترکیه مزیت هایی را به همراه دارد که برای بسیاری می تواند بسیار جذاب باشد. 

  1. مهاجرت تحصیلی به ترکیه از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر کشورهاست.
  2. در برخی از دانشگاه‌های ترکیه با اساتید مطرح اروپایی و آمریکایی تبادل علمی صورت می‌گیرد.
  3. انواع بورس‌های تحصیلی متنوع توسط دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته‌ شده‌است.
  4. شما امکان کار در حین تحصیل را خواهید داشت.
  5. رفت و آمد به ایران و ملاقات خانواده بسیار کم هزینه تر و ساده تر است. 
  6. تحصیل در ترکیه امکان ادامه تحصیل در اروپا را برای شما ساده تر می کند. 

در حالت کلی، امر مهاجرت، کاری سخت، زمانبر و طاقت فرسا و البته پر هزینه است. در شرایط اقتصادی امروز، بسیاری از ایرانیان ترکیه را برای مهاجرت انتخاب میکنند. افراد با اپلای تحصیلی ترکیه  ، و تحصیل در دانشگاه‌های ترک میتوانند پس از اتمام تحصیل، در این کشور شروع به کار کنند. برای سوالات خود در مورد تحصیل در ترکیه ویزای تحصیلی ترکیه و یا اپلای تحصیلی ترکیه با ما ارتباط بگیرید.

درس خواندن در ترکیه به اپلای ترکیه بدون مدرک زبان انگلیسی

در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، با دانستن سطح مشخصی از زبان، بدون آزمون آیلتس هم میتوانید ثبت نام کنید. داشتن و یا نداشتن مدرک زبان آیلتس با توجه به نرخ تورمی دلار و هزینه گران آزمون چالش مهمی برای داوطلبین اپلای تحصیلی ترکیه است. در ادامه لیست دانشگاه‌های ترکیه که نیازی به مدرک آیلتس ندارند را معرفی میکنیم:

  • دانشگاه مدیپول استانبول
  • دانشگاه بیکنت
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه فاتح سلطان محمت
  • دانشگاه زعیم استانبول
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه اوفوک
  • دانشگاه آتلیم
  • دانشگاه چانکایا
  • دانشگاه باشکنت

البته برای کسب اطلاعات به روز باید وارد وب سایت رسمی هر دانشگاه شده و شرایط را بررسی کنید. راه حل آسانتر مخصوصا برای افرادی که زمان بررسی سایتها را ندارند این است که با ما تماس بگیرید و سوالات خود را درمورد اپلای تحصیلی ترکیه ؛ ویزای تحصیلی تکیه و تحصیل در ترکیه بپرسید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در کشور ترکیه

داوطلبین اپلای تحصیلی در ترکیه  و ویزای تحصیلی ترکیه در مقاطع تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری باید یکسری مدارک را جمع‎‌آوری کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد (بستگی به مقطعی که میخواهید تدریس کنید)
  • انگیزه نامه
  • ارائه سی وی CV قدرتمند و قوی
  • نامه معتبر از اساتید
  • ارائه سوابق تحصیلی (ریزنمرات)
  • ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ها
  • ارائه نمره قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه در بدو ورود، قبولی در آن را لازم می‌داند.
  • شرکت در امتحانات کتبی و یا مصاحبه دانشگاه

مقاطع تحصیلی در ترکیه

سیستم تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه مطابق سیستم تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی چیده شده‌است. داوطلبین اپلای تحصیلی ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه میتوانند در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند.

مدارک لازم برای اقامت دانشجویی ترکیه

مدارک لازم برای اقامت دانشجویی ترکیه برای اخذ ویزا تحصیلی ترکیه باید یک سری مدارک را آماده کنید و در زمان تعیین شده به سفارت تحویل دهید. مدارک مورد نیاز برای هر نوع ویزا متفاوت است ولی مدارکی که برای ویزای تحصیلی ترکیه نیاز است، عبارت‌اند از: اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه اولین قدم برای اخذ ویزا تحصیلی ترکیه، دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر است. زمانی که شما نامه پذیرش را از دانشگاه دریافت کردید، باید با نامه به سفارت ترکیه بروید و مراحل دریافت ویزا تحصیلی را طی کنید. دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف کمی متفاوت است که ما درباره نحوه پذیرش در هر مقطع نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم.

ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی اگر هدف شما تحصیل در مقطع کارشناسی است، باید مدارک 12 سال تحصیل خود را به همراه مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی به سفارت ترکیه تحویل دهید. با توجه به رتبه‌بندی دانشگاه مورد نظر شما در ترکیه، ممکن است که حداقل معدل مورد نیاز برای ویزا تحصیلی ترکیه متفات باشد. در کل بهتر است برای ورود به دانشگاه‌های معتبر ترکیه، معدل شما بالای 15 باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کشور ترکیه

پذیرش در هر دانشگاه و هر رشته متفاوت است. در اکثر مواقع در مقطع کارشناسی میتوانید هم با آزمون و هم بدون آزمون و تنها با داشتن مدرک اتمام دبیرستان یا همان دیپلم برای اپلای تحصیلی ترکیه و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی

برای پذیرش در مقطع کارشناسی مدارکی نیاز دارید. داوطلبین اپلای تحصیلی ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه باید مدارک زیر را جمع آوری کنند.

  • فرم درخواست پذیرش
  • دیپلم دبیرستان (مدرک فارغ‌التحصیلی شما)
  • سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • نمره آزمون تافل (بستگی به رشته و دانشگاه دارد)
  • پرداخت هزینه درخواست (۳۵-۱۰۰ دلار آمریکا)
  • گواهی تأیید اینکه شما در یک آزمون خارج از مدرسه متوسطه موفق شده‌اید. (به‌عنوان‌مثال SAT 1، لیسانس بین‌المللی، لیسانس ملی و غیره)
  • شرکت در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه (درصورتی که نیاز باشد)

تحصیل در کشور ترکیه؛ مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است که در برخی از رشته‌ها ارائه پایان نامه الزامی است. تحصیل هم در دانشگاه‌های دولتی و هم خصوصی برای مقطع ارشد به زبان ترکی و انگلیسی امکان‎پذیر است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دانشگاه‌های دولتی، نیاز به شرکت در آزمون ALES است. این آزمون به زبان ترکی، برای همه رشته‌ها برگزار شده و شامل 2 بخش است. البته آزمون‌های دیگری مثل GRE، GMAT چه برای مقطع ارشد و چه دکتری نیز وجود دارد.

ویزا تحصیلی ترکیه در مقطع دکتری

ویزا تحصیلی ترکیه در مقطع دکتری کمی سخت‌تر از دیگر مقاطع تحصیلی است. در این مقطع شما وظیفه دارید پروپوزال خود را برای دانشگاه ارسال کنید و در صورت تایید، نامه پذیرش را دریافت نمایید. دارا بودن مقالات معتبر، تالیف کتاب، تسلط بر زبان انگلیسی و … برای اخذ نامه پذیرش یک امتیاز مثبت به شمار می‌آید.

مدارک هویتی

اگر بخواهیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک هویتی را معرفی کنیم، باید اول از همه به پاسپورت اشاره کنیم که حداقل یک سال از اعتبار آن باقی مانده باشد. علاوه برا آن، چند قطعه عکس، گواهی بیمه درمانی و بلیط هواپیما الزامی است. اگر بعد از دیپلم قصد مهاجرت تحصیلی دارید، باید مدرک گواهی دیپلم یا گواهی موقت دیپلم و همچنین ریز نمرات دوره متوسطه (3 سال آخر) را با خود به همراه داشته باشید.

تمکن مالی

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا تحصیلی ترکیه، تمکن مالی است. شما باید از طریق سندی که معمولا توسط بانک صادر می‌شود، ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های خود در کشور ترکیه را دارید.

مهلت اپلای تحصیلی ترکیه در مقاطع تکمیلی

داوطلبین اپلای تحصیلی ترکیه  در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، معمولا دوبار در سال وقت دارند که درخواست خود را برای تحصیل در ترکیه ثبت کنند. یکبار در ترم پاییز: پایان ماه مه (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) و بار دیگر در ترم بهار: پایان دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی)

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، یکی از سوالات پر تکرار داوطلبین است. به طور کلی هزینه تحصیل با توجه به کیفیت دوره‌های آموزشی و دانشگاهی بسیار بسیار ارزان است. از طرفی برنامه‌هایی برای بورسیه‌های تحصیلی هم در ترکیه فراهم شده‌است. به طور کلی هزینه تحصیل در ترکیه از 1000 دلار تا 2000 دلار برای یکسال، در نوسان است.

هزینه‌ زندگی در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است. از طرفی، برنامه‌های مختلفی برای بورسیه‌های تحصیل در ترکیه فراهم شده است. همچنین، امکان بررسی بورسیه دانشگاه ها برای متقاضیان جهت تامین هزینه‌ تحصیلی در ترکیه وجود دارد. اما، به طورکلی هزینه‌ تحصیل از 1000 دلار در سال برای یک دانشگاه دولتی تا 20000 دلار در سال برای یک دانشگاه خصوصی، متغیر است. البته برخی دانشگاه ‌های خصوصی میتوانند هزینه‌های بیشتری نیز دریافت کنند.

به طورکلی، هزینه شهریه تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان غیربومی به حالت زیر است:

  • کارشناسی به زبان انگلیسی: 4500 – 1500 دلار امریکا در یک سال تحصیلی
  • کارشناسی به زبان ترکی: 1000 تا 300 دلار امریکا در یک سال تحصیلی
  • کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی: 4500 – 1500 دلار امریکا در یک سال تحصیلی
  • کارشناسی ارشد در ترکی: 1200 تا 300 دلار امریکا در یک در سال تحصیلی

برای اطلاع از هزینه دقیق تحصیل در ترکیه در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان؛ ویزای تحصیلی ترکیه و اپلای تحصیلی ترکیه با ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.

زمان مناسب برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه

اولین زمان مناسبی که برای درخواست ویزای ترکیه به شما پیشنهاد می‌کنیم، 60 روز قبل از مهاجرت است؛ در صورت بروز مشکل حداقل یک ماه قبل برای درخواست ویزا تحصیلی ترکیه اقدام کنید.

دانشگاه دولتی یا خصوصی ترکیه؟!

کشور ترکیه از آن دست کشورهایی است که هم برای دانشگاه‌های دولتی و هم برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی امکان اخذ ویزای تحصیلی ترکیه را ممکن کرده است. زمانی که دانشگاه‌های خصوصی را برای تحصیل انتخاب کنید باید توان پرداخت شهریه دانشگاه را داشته باشید.

تحصیل در مدارس ترکیه

مدارس ترکیه به سه دسته مدارس دولتی، مدارس بین‌المللی و مدارس خصوصی تقسیم میشوند. برای اینکه در این مدارس تحصیل کنید، باید حتما وضعیت اقامت خود را در این کشور مشخص کنید. اگر قصد اقامت دائم در ترکیه را دارید، مدارس خصوصی و دولتی گزینه مناسبی هستند. اما اگر قصد دارید که به کشور دیگری مهاجرت کنید، مدارس بین‌المللی گزینه خوبی هستند.

لازم است بدانید که در ترکیه مدارسی وجود دارد که شبیه مدارس ایران هستند و مدل تدریس آنها مانند مدارس ایران است. دو نمونه از معروفترین آنها عبارت‌اند از :

  • مدرسه بهمن؛ این مدرسه در شهر آنکارا ترکیه قرار دارد.
  • مدرسه فجر؛ این مدرسه در شهر استانبول قرار دارد و دارای دو شعبه است. شعبه اصلی آن در منطقه (سلطان احمد) و شعبه دیگر آن در استانبول (توپکاپی) قرار دارد.

تحصیل در دبیرستان ترکیه

همانطور که میدانید تحصیل در مدارس متوسطه کشور ترکیه حداقل 4 سال طول میکشد. دبیرستان آناتولی و دبیرستان دولتی دو نوع از مراکز آموزشی هستند که مخصوص مقطع دبیرستان اند. در مدارس آناتولی، تمرکز بر آموزشهای ویژه و زبانهای خارجی است. اما در مدارس دولتی تمرکز بر ارائه دروس استاندارد و رسمی کشور ترکیه است. این مدارس دولتی دانش‌آموزان را برای آزمون جامع سراسری ترکیه آماده میکنند که شباهت زیادی به آزمون کنکور ایران دارد.

در حالت کلی، زبان آموزش در دبیرستانهای ترکیه زبان مادری آنها یا همان زبان ترکی است.ولی در برخی مدارس مانند مجتمع آموزشی فخر ایرانیان و مدرسه آنکارا زبان فارسی زبان تدریس میباشد. در این مدارس افراد را برای بازگشت به ایران آماده میکنند.

در مدارس بین‌المللی ترکیه زبان تدریس، زبان انگلیسی است.

هزینه تحصیل در مدارس دولتی از 500 دلار تا 1000 دلار برای هرسال است. (بدون امکانات اقامت و غذا)

اما در مدارس بین‌المللی با پرداخت 1500 تا 3000 دلار از امکانات رفاهی مانند جای خواب و غذا هم میتوان استفاده کرد.

نحوه ثبت نام و شرایط تحصیل در مدارس ترکیه بدون حضور والدین

افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید اجازه اقامت داشته باشند تنها کودکان زیر 18 سال  و بالای 12 سال اجازه تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه را دارند. همچنین سوابق و ریز نمرات سالهایی که در ایران درس خوانده‌اید هم باید در دسترس داشته باشید. این اسناد به همراه اصل پاسپورت باید ترجمه محضری شوند.

اگر قصد دارید که فرزندان خود را به تنهایی برای تحصیل در ترکیه بفرستید، باید از مدارس شبانه‌روزی استفاده کنید. این مدارس هزینه تحصیل،خورد و خوراک و اقامت دانش‌آموزان را دریافت میکند. شهریه این مدارس نسبتا بالا و سالانه حدود 20 الی 25 هزار دلار است.

برای  اپلای تحصیلی ترکیه و یا تحصیل در ترکیه دارید میتوانید با موسسه مهاجرتAFS تماس بگیرید.

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی

در مقایسه با سایر رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های ترکیه، رشته‌های پزشکی؛ دندان‌پزشکی و داروسازی به دلیل تهیه مواد و ابزار و یا جزوات و کتب دانشگاهی، گرانتر از سایر رشته‌ها هستند. دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی؛ مواد و تجهیزات مود نیاز را خودشان تهیه میکنند. هر دانشجوی دندان پزشکی به طور میانگین در سال در حدود 2000 تا 4500 لیر برای خرید ابزار خرج میکند. البته اگر با دانشجویان ترم بالایی ارتباط برقرار کنید، میتوانید از ابزار آنها استفاده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

در مقایسه با سایر متقاضیان تحصیل در ترکیه، دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به دلیل تهیه‌ مواد، ابزار و یا کتاب، هزینه‌ بیشتری را نسبت به سایر رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه پرداخت می‌کنند. مواد آموزشی و تجهیزات پزشکی موردنیاز برای تحصیل در رشته‌ دندانپزشکی باید توسط خود دانشجو تهیه شود. در طول یک سال تحصیلی در رشته دندانپزشکی در ترکیه، دانشجو 2000 تا 4500 لیر (معادل 100 تا 250 دلار) برای خرید ابزار هزینه می‌کند. به همین دلیل، معمولاً بسیاری از دانشجویان، ابزار موردنیاز خود را از دانشجویان ترم بالاتر دریافت می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که برخی دانشگاه‌ها این ابزار را در اختیار دانشجویان قرار میدهند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی حدود 14000 تا 27500 دلار متغیر است. (سالانه) هزینه تحصیل در رشته داروسازی ترکیه از 11880 دلار تا 18500 دلار متغیر است. (سالانه)

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه بسیار معقول‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. به طور میانگین یک دانشجو برای خرج خورد وخوراک خود به کمتر از 400 دلار در ماه نیاز دارد. به طور کلی هزینه‌های زندگی دانشجویی در ترکیه عبارت‌اند از :

  • 150-100 دلار برای تهیه کتاب؛ جزوه و کارهای اداری دانشگاهی در هر ترم
  • 40 تا 70 دلار در هر سال برای بیمه درمانی
  • 350 تا 500 دلار در ماه برای سایر خرج‌های زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

احتمالا اولین چالش ذهنی هر فردی که قصد ترک طولانی مدت و یا همیشگی وطن را دارد، هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. پیش از مهاجرت تحصیلی به ترکیه بهتر است که هزینه‌های خورد و خوراک، مسکن، پوشاک و… را بررسی کنید.

هزینه مسکن

برای اجاره یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر 225 دلار در ماه و برای اجاره یک آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر 380 دلار هزینه می‌شود. البته اگر همین آپارتمان‌ها را در خارج از شهر اجاره کنید به ترتیب باید مبلغ ماهانه 140 و 240 دلار را بپردازید. قیمت هر متر آپارتمان نیز در مرکز شهر حدود 890 دلار و در خارج از مرکز شهر حدود 490 دلار خواهد بود.

البته این اعداد کاملا تقریبی هشتند. هزینه مسکن در شهرهای مختلف ترکیه زمین تا آسمان متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های مسکن و خانه در ترکیه با ما تماس بگیرید.

هزینه خوراک

هزینه خورد و خوراک میتواند به عواملی مانند میزان خوراک فرد، رستوران و…. بستگی داشته باشد. صرف غذا در رستوران‌های ارزان ترکیه حداقل 3.5 دلار هزینه خواهد داشت و برای صرف یک غذای دو نفره در رستوران‌های متوسط به بالا باید هزینه 13 دلاری را انتظار داشت. یک وعده غذای فست‌فود هم کمتر از 4 دلار آب می‌خورد.

هزینه حمل و نقل

بلیط شهری یک طرفه در ترکیه 0.48 دلار است، اما اگر کارت ماهانه خریداری کنید می توانید با مبلغ 32.42 دلار هزینه رفت و آمد خود را بپردازید. ورودی تاکسی 0.68 دلار است و به ازای هر کیلومتر 0.46 دلار به آن اضافه می شود (هزینه ساعتی هر ساعت 4.09 دلار است).

بورسیه تحصیلی ترکیه

از دیگر سوالات داوطلبین ویزای تحصیلی ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی ترکیه است. برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد. برای مثال بورسیه‌هایی مانند بورسیه ارائه‌شده توسط جمهوری ترکیه، بورسیه تحصیلی استانی، بورسیه‌های ارائه شده توسط موسسات و سازمان‌های بین‌المللی و بورسیه‌های تحصیلی مخصوص دانشگاه‌ها

مبالغ و شرایط بورسی دانشگاه‌های مختلف با هم متفاوت است. برای اطلاع از بروزترین بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظرتان  و یا ویزای تحصیلی ترکیه با ما تماس بگیرید.

بورسیه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های ترکیه علاوه‌بر حمایت مالی، به دانشجویان غیر‌بومی این امکان را میدهد که در برنامه مورد علاقه خود در دانشگاه نیز ثبت نام کنند. در واقع این امکان برای این ایجاد شده‌است تا دولت ترکیه این اطمینان را داشته باشد که دانشجویان در طول دوره اقامت خود در ترکیه از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی هم بهره‌مند میشوند.

این بورسیه‌ها نیازهای مسکن و بیمه درمانی را نیز در طول دوره آموزشی پوشش میدهند.

وجود بورسیه تحصیلی؛ تعداد داوطلب اپلای تحصیلی ترکیه  و ویزای تحصیلی ترکیه را روز به روز بیشتر میکند.

بورسیه‌ی تحصیلی CoHE برای دانشجویان غیر بومی

این بورسیه، برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از کشورهایی است که پروتکل‌هایی را با شورای آموزش عالی امضا می‌کنند. اگر دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش عالی ترکیه پذیرش می‌شوند گواهی مهارت ترکی نداشته باشند، یک سال آمادگی زبان به دانشجویان ارائه می‌شود.

وجود بورسیه تحصیلی؛ تعداد داوطلب اپلای تحصیلی ترکیه  و ویزای تحصیلی ترکیه را روز به روز بیشتر میکند.

قیمت و میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ترکیه

مسئله دیگری که در میان مهاجران تحصیلی به ترکیه اهمیت زیادی پیدا کرده است، بحث هزینه و قیمت ویزای تحصیلی ترکیه است.

باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی، خرید و اجاره منزل یا سکونت در خوابگاه و… هزینه‌های زندگی از هر فرد به فرد دیگر را متفاوت کرده است؛ مثلا اگر در دانشگاه خصوصی در حال تحصیل باشید قطعا هزینه‌های بیشتری را نسبت به فردی که در دانشگاه‌های دولتی درس می‌خواند باید پرداخت کنید. خبر جالب این است که دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند هزینه‌های بیشتری را نسبت به دانشگاه‌های ترک زبان دریافت می‌کنند. 

همـــه موارد بالا موجب شده است که سفارت ترکیه به تمکن مالی شما اهمیت زیادی بدهد.

برخی ویژگیهای بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی سوال بسیاری از داوطلبین دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است . در ادامه برخی ویژگی‌های بورسیه تحصیلی ترکیه را میبینیم:

  1. دانشجویان میتوانند از اسکان رایگان در خوابگاه‌های دانشگاه‌های ترکیه بهره ببرند.
  2. آموزش رایگان یکی از دغدغه‌های دولت ترکیه است. به همین دلیل دانشجویان به حالت رایگان و یا با هزینه‌های کم میتوانند تحصیل کنند.
  3. دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه که تحت پوشش بورسیه هستند از خدمات درمانی و پزشکی رایگان بهره میبرند.
  4. دو بلیط رایگان رفت و برگشت از ترکیه به دانشجویان داده میشود. یکی از آنها برای ورود به ترکیه به منظور تحصیل و دیگری برای خروج از ترکیه پس از اتمام تحصیل است. حتی اگر دانشجویی خود این بلیطها را تهیه کند، میتواند هزینه آنرا از دولت بگیرد.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی سوال بسیاری از داوطلبین دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است . در ادامه ویژگیهای بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه معرفی میشود:

  • 700 لیر در ماه کمک هزینه زندگی
  • کمک هزینه تحصیل در دانشگاه
  • ارائه دوره آموزشی رایگان زبان ترکی
  • بیمه درمانی و پزشکی
  • خوابگاه و اسکان رایگان
  • دانشگاه و انتخاب رشته
  • 2 عدد بلیط رفت و برگشت

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی سوال بسیاری از داوطلبین دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است .در ادامه ویژگیهای بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های ترکیه معرفی میشود:

  • کمک هزینه ماهانه – برای کارشناسی ارشد 950 لیر در ماه و برای دکترا 1400 لیر در ماه
  • تحصیل رایگان
  • ارائه دوره آموزشی رایگان زبان ترکی
  • بیمه درمانی و پزشکی
  • خوابگاه و اسکان رایگان
  • دانشگاه و انتخاب رشته
  • برنده‌ی بورسیه ترکیه یک بلیط پرواز رفت و برگشت به ایران را نیز دریافت می‌کند.

وجود بورسیه تحصیلی کشور ترکیه؛ تعداد داوطلب اپلای تحصیلی ترکیه  و ویزای تحصیلی ترکیه را روز به روز بیشتر میکند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

در برخی دانشگاه ها حدود 80% هزینه تحصیل برای دانشجویان رایگان است. شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های مختلف در مقاطع مختلف متفاوت است در ادامه به برخی از این شرایط میپردازیم:

  •  شرایط سنی: زیر 21 سال برای مقطع لیسانس، زیر 30 سال برای مقطع فوق لیسانس، و زیر 35 سال برای تحصیل در مقطع دکتری
    •    معدل: شرط معدل برای تحصیل در دوره کارشناسی 14، دوره کارشناسی ارشد و دکتری بالای 15، رشته پزشکی بالاتر از 18
    •    نمره آزمون زبان ترکی استانبولی و زبان انگلیسی بسته به زبان تدریس دانشگاه

محدودیت سنی برای دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

افراد با شرایط سنی زیر میتوانند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند:

  • زیر 21 سال برای دوره‌های کارشناسی
  • زیر 30 سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • زیر 35 سال برای دوره‌های دکترا

نمونه پرونده های توریستی

بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه

اگر قصد اپلای تحصیلی ترکیه و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه را دارید، باید بدانید که این کشور در حال حاضر در حال ارائه دوره‌های آموزشی همگام با سطوح جهانی است. در دانشگاه‌های این کشور رشته‌های بسیاری در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه میشوند. در ادامه با بهترین رشته‌های تحصیلی ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه آشنا خواهیم شد:

تحصیل در رشته‌های پزشکی ترکیه

برای تحصیل در ترکیه و در رشته‌های پزشکی  متقاضیان اپلای تحصیلی ترکیه میتوانند یکی از دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مانند دانشگاه دوکوز ایلول شهر ازمیر، دانشگاه اتاتورک ارزروم، باشکنت انکارا و دانشگاه کوچ استانبول و… را انتخاب کنند.

با افزایش تعداد بیمارستانها و کلینیک‌های فوق مجهز و تخصصی در ترکیه که در آنها به روزترین و مدرن‌ترین روشهای درمانی استفاده میشود، و با افزایش نرخ ورود توریسم سلامت از کشورهای عربی و اروپایی، تمرکز بر رشته‌های پزشکی و سطح دوره‌های آموزشی روز‌به‌روز بیشتر میشود. پس رشته‌های پزشکی جزء رشته‌های پولساز، معروف و آینده‌دار برای متقاضیان هستند. به طور کلی مزیتهای تحصیل در ترکیه و در رشته پزشکی عبارت‌اند از:

  • تحصیل در ترکیه و در دانشگاه‌های پزشکی آن با بروز ترین امکانات و متدهای آموزشی انجام میشود.
  • هزینه‌های زندگی دانشجویی مقرون‌به‌صرفه است.
  • مدارک دانشگاهی ترکیه مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و همچنین کشور های اروپایی و امریکایی است.
  • در بیشتر از دانشکده‌های پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
  • آموزش در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دانشگاهی منطبق با اخرین استانداردهای جهانی است.
  • برای انتخاب دانشگاه، گزینه‌های زیادی وجود دارد.

کشور ترکیه در حال حاضر یکی از قطبهای تحصیلات علوم پزشکی در منطقه است.

تحصیل دندان‌پزشکی ترکیه

رشته دندان‌پزشکی در تمام جهان جزء رشته‌های پول ساز، آینده‌دار و پر‌داوطلب است. کشور ترکیه از این موضوع غافل نیست. ترکیه فرصت ایده‌الی برای دانشجویان غیر‌بومی متقاضی تحصیل در ترکیه و در رشته دندانپزشکی فراهم کرده‌است. داوطلبین اپلای تحصیلی در ترکیه، دو راه برای گرفتن نامه پذیرش در دانشگاه ترکیه و در دانشکده‌های دندانپزشکی دارند.

یکی از راه ها این است که با نتایج آزمون یوس که سالی یکبار انجام میشود به طور مستقیم وارد دانشگاه شوند. و راه دوم، ورود بدون آزمون است تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی در ترکیه هرسال درحال افزایش است.کیفیت دوره‌های ارائه شده در دانشکده‌های دندانپزشکی ترکیه بسیار رقابتی و در سطح بالایی قرار دارد. دروس ارائه شده در این رشته هم به زبان انگلیسی و هم ترکی تدریس میشوند.

تحصیل در رشته داروسازی ترکیه

داروسازی هم در لیست رشته‌های آینده‌دار و با درآمد بالا و همچنین پرستیژ بالای کاری قرار دارد. مدت تحصیل در ترکیه و در رشته داروسازی، 5 سال است. مباحث مربوط به رشته داروسازی در دانشگاه ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم ترکی تدریس میشوند. افراد و متقضایان اپلای تحصیلی ترکیه و علاقمند به رشته داروسازی میتوانند هم با آزمون ورودی و هم بدون آزمون ورودی وارد این رشته شوند. دانشگاه آنکارا، آتاتورک، استانبول و… دوره‌های آموزشی این رشته را برگزار میکنند.

فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در ترکیه میتوانند پس از اتمام تحصیل درمراکز تحقیق و توسعه، بیمارستانها و کارخانه‌های داروسازی مشغول به کار شوند. از آنجایی که مدارک ارائه شده به دانشجویان فارغ‌التحصیل از ترکیه در سطح جهان دارای ارزش است، افرادی که فارغ‌التحصیل این رشته هستند میتوانند به راحتی کار پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه اپلای تحصیلی ترکیه؛ ویزای تحصیلی ترکیه  و رشته داروسازی، رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های ترکیه، آزمونهای ورودی، هزینه‌ها و…. میتوانید با کارشناسان ما ارتباط گرفته و مشاوره حرفه‌ای رایگان دریافت کنید.

تحصیل در رشته‌های نساجی و طراحی ترکیه

ترکیه در واقع مانند پلی بین آسیا و اروپا است. این کشور و به خصوص شهر استانبول در امتداد یکی از مسیرهای تجاری اصلی آسیا، اروپا و خاورمیانه قرار دارد. و منسوجات به عنوان منبع درآمد اصلی اهالی این منطقه هستند. درسالهای اخیر ورود تجار بیشتر از کشورهای مختلف باعث پیشرفت بیشتر این کشور در زمینه نساجی شده‌است.

کشور ترکیه بزرگترین صادرکننده پوشاک و موارد نساجی است. این صنعت به طور کامل در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دارد.

این موضوع باعث شده‌است که دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در زمینه‌هایی مانند طراحی صنعتی، مد و منسوجات در این کشور، داوطلب شوند.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه ترکیه و در رشته‌های مد؛ نساجی و پوشاک هستید میتوانید در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه اوسکودار اقدام به دریافت پذیرش نمایید.

تحصیل در رشته‌های مدیریت کسب‌و‌کار ترکیه

با توجه با افزایش روز افزون ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه رشته‌های مدیریت کسب‌و‌کار در ترکیه داوطلبان بیشتری پیدا کرده‌اند. این موضوع باعث شده‌است که کیفیت دوره‌های آموزشی در این رشته‌ها هم بهتر از قبل شود. دانشجویان بومی و غیر‌بومی زیادی داوطلب تحصیل در رشته بازرگانی ترکیه هستند.

از دیگر رشته‌های محبوب در این زمینه، رشته تجارت است. برخی دانشگاه‌های ترکیه شناخته شده در رشته‌های مدیریتی عبارت اند از: دانشگاه خاورنزدیک دانشگاه اروپایی لفکه و دانشگاه اوکان

تحصیل در رشته‌های علوم و مهندسی کامپیوتر ترکیه

در کل جهان، علوم مهندسی و کامپیوتر با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه هستند و همه روزه افراد بیشتری را جذب خود میکنند. به همین دلیل این رشته یکی از رشته‌های محبوب در کل جهان است. ترکیه هم از این موضوع غافل نیست. ترکیه دوره‌های آموزشی بسیار حرفه‌ای با بروزترین دیتا در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و آی تی برگزار میکند. برخی از دانشگاه‌های مشهور ترکیه در زمینه آی تی عبارت‌اند از: دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه سابانچی و دانشگاه سهیر استانبول.

برای اطلاع از شرایط  مهندسی در ترکیه،ویزای تحصیلی ترکیه و اپلای تحصیلی ترکیه با ما تماس بگیرید.

لیست برخی از دانشگاه‌های ترکیه

در ادامه لیست برخی از  بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای تحصیلی ترکیه و تحصیل در ترکیه را گرد‌هم آورده‌ایم:

  • دانشگاه چانکایا
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه سبانچی
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بوگازیچی
  • دانشگاه اوزیگین
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آبانت ایزت بایسال
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه آتیلیم
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه بزمیالم وکیف
  • دانشگاه چوکوروا
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه ارسیس
  • دانشگاه اسکی شهیر عثمانگازی
  • دانشگاه غازی
  • دانشگاه فناوری گبزه
  • موسسه فناوری ازمیر
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه غازی عنتپ
  • دانشگاه مرسین
  • دانشگاه فنی ییلدیز

6 مورد از بهترین دانشگاه های ترکیه

داشتن سیستم آموزشی عالی، پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی، وجود دانشگاه‌های پیشرفته همگی دست به دست هم داده‌اند تا این کشور به مقصد نهایی بسیاری از افراد اهل تحصیل تبدیل شود.

هر سال اسامی بهترین دانشگاه‌های ترکیه ممکن است تغییر پیدا کند؛ اما در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ترکیه که به شما امکان دریافت ویزا تحصیلی ترکیه را می‌دهند، می‌پردازیم.

دانشگاه چانکایا

این دانشگاه در سال 1997 در شهر آنکارا تاسیس شد. رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2020 به 401 رسیده است و همچنین در میان دانشگاه‌های آسیا رتبه 65 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه چانکایا یک دانشگاه خصوصی به شمار می‌آید و در آن تدریس دروس به زبان انگلیسی انجام می‌شود اما خبر خوب این است که شهریه این دانشگاه به نسبت دیگر دانشگاه‌ها کمتر است. جای هیچ نگرانی نیست؛ چرا که این دانشگاه معروف در ایران مورد تایید وزارت علوم می‌باشد و مدرک شما در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. دانشکده‌هایی که در این دانشگاه وجود دارند، شامل:

  1. دانشکده معماری
  2. دانشکده علوم و هنر
  3. دانشکده مهندسی و کسب کار
  4. دانشکده حقوق
  5. دانشکده اقتصاد

دانشگاه سابانجی

این دانشگاه در سال 1994 میلادی در استانبول تاسیس شد. در دانشگاه سابانجی شما شاهد وجود آزمایشگاه‌های پیشرفته، مراکز تحقیقاتی فناوری نانو در منطقه خواهید بود؛ همچنین تمام پروژه‌های تحقیقاتی در دانشکده علوم مهندسی، علوم طبیعی، دانشکده هنر، دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت انجام می‌گیرد. رشته ‎هایی که در مقطع ارشد تدریس می‌شوند و شما می‌توانید از طریق این رشته‌ها ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت نمایید شامل 10 مورد زیر می‌باشند:

  1. کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی
  2. کارشناسی ارشد اقتصاد
  3. کارشناسی ارشد مطالعات اروپایی
  4. کارشناسی ارشد تاریخ
  5. کارشناسی ارشد علوم سیاسی
  6. کارشناسی ارشد مطالعات ترکیه
  7. کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی
  8. کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  9. کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
  10. کارشناسی ارشد مهندسی علوم طبیعی

دانشگاه بیلکنت دانشگاه

بیلکنت یک دانشگاه غیرانتفاعی واقع در شهر آنکارا می‌باشد. بیلکنت به معنای شهر دانش است و به عنوان اولین دانشگاه خصوصی در سال 1984 تاسیس شده است.

یکی از مزایای این دانشگاه تحصیل به زبان انگلیسی است که دارای 7 دانشکده، 2 مدرسه عالی، 3 مدرسه عالی شغلی و یک مرکز عالی برای آموزش فنون موسیقی می‌باشد. دانشگاه کوچ این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی در سال 1993 در استانبول تاسیس شده است.

دانشگاه کوچ

بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در آموزش عالی، توسط موسسه تایم در سال 2020 در میان 600 دانشگاه برتر جهان معرفی شده است. اخذ ویزای تحصیلی ترکیه چه برای دانشگاه‌های دولتی و چه برای خصوصی امکان پذیر است و اصلا جای هیچ نگرانی نیست!

دانشگده‌هایی که در این دانشگاه وجود دارند، عبارت است از:

  1. دانشکده علوم مدیریتی
  2. دانشکده مهندسی
  3. دانشکده حقوق دانشکده پزشکی و پرستاری
  4. دانشکده علوم انسانی

دانشگاه آکدینز

این دانشگاه در شهر آنتالیا تاسیس شده است. دانشگاه آکدینز دارای 9 دانشكده و 9 مدرسه عالی می‌باشد. جالب است بدانید که این دانشگاه با برترین دانشگاه‌های جهان به تبادل دانشجو می‌پردازند. دانشگاه آکدینز رتبه بین 200 تا 250 در میان بهترین دانشگاه‌های تازه تاسیس را به خود اختصاص داده است و جز 50 دانشگاه برتر ترکیه می‌باشد.

نکته‌ای نباید به دست فراموشی سپرد این است که دانشگاه آک دنیز مورد تایید وزارت علوم ایران نمی‌باشد اما با این وجود امکان دریافت ویزا تحصیلی ترکیه از این دانشگاه را خواهید داشت. آکدینز دانشکده‌های چون پزشکی، کشاورزی، هنر، حقوق، اقتصاد، هنرهای زیبا، مهندسی، ارتباطات، شیلات و تجارت را در دل خود جای داده است. از رشته‌هایی که در این دانشگاه امکان تحصیل در آن‌ها را خواهید داشت، می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. بیولوژی
  2. مدیریت گردشگری
  3. مدیریت
  4. مامایی
  5. پرستاری

دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک به عنوان ششمین دانشگاه قدیمی کشور ترکیه شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال 1957 در شهر ارزروم توسط آتاتورک تاسیس شد و تا به الان دانشجویان بسیاری را در رشته‌های مختلف تربیت کرده است. بار علمی این دانشگاه به دلیل وجود و تبادل اساتید اروپایی و آمریکایی بسیار بالا است. دانشگاه آتاتورک دارای 22 دانشکده، 17 مدرسه عالیه، 8 انستیتو، 25 مرکز تحقیقات و 3 بیمارستان تحقیقاتی می‌باشد.

اما با وجود چنین قدمت و امکاناتی این دانشگاه چه در ترکیه و چه در دنیا چه رتبه‌ای را به خود اختصاص داده است؟ در پاسخ به این سوال 3 جواب می‌توان ارائه کرد.  پاسخ اول این است که رتبه این دانشگاه در میان دیگر دانشگاه‌های جهان 1069 و در خاک کشور ترکیه رتبه 19 و در میان دانشگاه‌های آسیا رتبه 289 را دریافت کرده است. در این دانشگاه دروس هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی تدریس می‌شوند. مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه آتاتورک شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. دانشکده دندانپزشکی
  2. دانشکده پزشکی
  3. دانشکده داروسازی
  4. دانشکده علوم پایه و ادبیات
  5. دانشکده تربیت معلم
  6. دانشکده اقتصاد و امور اداری دانشکده زمین شناسی
  7. دانشکده معماری و طراحی
  8. دانشکده علوم ورزشی

شرایط بورس های تحصیلی ترکیه

سوال و چالشی که بسیاری از متقاضیان اخذ ویزا تحصیلی ترکیه با آن روبرو هستند این است که شرایط بورسیه‌های تحصیلی کشور ترکیه به چه صورت است؟ بورسیه‌های تحصیلی 80 تا 90 درصد هزینه‌ها را به دوش دولت ترکیه می‌اندازند؛ همچنین به شما بیمه درمانی نیز تعلق می‌گیرد. دقت کنید که برای دریافت ویزا تحصیلی ترکیه، معدل تحصیلی شما باید بالاتر از 15 باشد؛ البته برای دانشجویان رشته‌های پزشکی به معدل 18 نیز نیاز است.

برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید.
برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید.
برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *