ویزا تحصیلی اتریش

ویزا تحصیلی اتریش

اتریش خانه برخی از معتبرترین دانشگاه های جهان به خصوص در رشته های پزشکی، حقوق، علوم انسانی است و هر ساله سعی دارد تا تعداد بیشتری از دانشجویان مستعد را برای اخذ ویزا تحصیلی اتریش و تحصیل در این کشور جذب کند. یکی از بزرگترین مزیت های تحصیل در اتریش، نبود آزمونهای ورودی برای بخش بزرگی از دانشگاه های این کشور است. مزیت دیگر اخذ ویزا دانشجویی در اتریش، هزینه پایین تر دانشگاه های این کشور برای تحصیل در مقاطع مختلف است. البته نباید فراموش کرد که زندگی در شهرهای بزرگ اتریش کم هزینه نخواهد بود.

نکته دیگر فرایند اخذ پذیرش تحصیلی اتریش برای دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا است که کمی پیچیده تر است. علاوه بر این آزمون های ترمیک دانشگاه اتریش مسیر دشوارتری را برای سنجش دانش دانشجویان ایجاد می کنند. شما می توانید برای اخذ مشاوره تخصصی مهاجرت تحصیلی به اتریش، با همکاران ما در مجموعه گردشگری و مهاجرتی AFS در تماس باشید.

انواع ویزا تحصیلی اتریش

به طور کلی، دو نوع ویزای دانشجویی اتریش وجود دارد. ویزای کوتاه مدت و ویزای بلند مدت! شما باید برای نوع ویزا که متناسب با طول برنامه تحصیلی شما است اقدام کنید:

ویزای نوع  C اتریش (کوتاه مدت)

این ویزا کوتاه مدت است که به شما امکان اقامت و تحصیل در اتریش را تا سه ماه می‌دهد. این نوع از ویزا تحصیلی اتریش بیشتر برای دوره های کوتاه مدت فنی، و یا اعزام نیروهای متخصص برای کسب دانش تخصصی در یک حوزه مشخص صادر می شود. 

ویزای نوع  D اتریش (بلند مدت)

این یک ویزای طولانی مدت است که تا شش ماه اعتبار دارد و سپس می‌توانید به مجوز اقامت دانشجویی تغییر دهید. اگر قصد تحصیل در اتریش در مقاطع تحصیلات عالی یا تحصیل طولانی مدت داشته باشید، به این نوع ویزا نیاز دارید.

مراحل دریافت ویزا تحصیلی اتریش

مراحل اخذ ویزا تحصیلی اتریش، برای دانشجویان متقاضی خارج از اتحادیه اروپا طولانی تر است. اما در کل می توان مراحل اخذ ویزای تحصیلی این کشور را مشابه با بسیاری از کشورهای اروپای غربی دانست.  به طور کلی اخذ ویزای تحصیلی اتریش به دو بخش اصلی تقسیم می شود: 

  • اخذ پذیرش تحصیلی 
  • اخذ ویزا تحصیلی 

در نظر داشته باشید که برای اخذ ویزا می بایست در ابتدا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های اتریش شوبد. اخذ پذیرش تنها بخشی از فرایند مهاحجرت تحصیل شما به اتریش است و به معنای تضمین اخذ ویزای تحصیلی -اتریش نیست.  د کل مراحل مختلف دریافت ویزا تحصیلی اتریش به شرح زیر است. 

دریافت مشاوره تخصصی

آگاهی از جزئیات و نکات مهم در روند مهاجرت تحصیلی به اتریش، می تواند نقشی کلیدی را در کسب موفقیت برای شما ایفا کند. شما با استفاده از تجربه کارشناسان خبره در حوزه اخذ ویزا تحصیلی اتریش می توانید شانس خود را برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود در این کشور افزایش دهید. در جلسات مشاوره مجموعه مهاجری و گردشگری AFS، کلیه مراحل و اطلاعات لازم در ارتباط با دانشگاه های کشور اتریش، زندگی در این کشور و ملزومات آن به شما ارائه می شود. شما می توانید برای این کسب اطلاعات بیشتر با همکاران در تماس باشید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا توریستی ایتالیا
مراحل اخذ ویزای توریستی ایتالیا

انتخاب رشته و اپلای دانشگاه

انتخاب رشته و دانشگاه یکی از فاکتورهای اصلی در موفقیت شما برای اخذ پذیرش در سریعترین زمان ممکن است. در نظر  داشته باشید که شما باید برای بررسی درخواست خود توسط هر دانشگاه مبلغی را به عنوان Application Fee به دانشگاه پرداخت کنید. از همین رو توصیه می کنیم با انتخاب آگاهانه دانشگاه و رشته (متناسب با سوابق تحصیلی خود) هزینه های خود را در این بخش تا حد امکان کاهش دهید. در جلسات مشاوره AFS، وضعیت تحصیلی شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرد و بهترین پیشنهاد ها به شما ارائه خواهد شد. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که فرایند بررسی  درخواست شما، زمانبر است از همین رو شما باید برای اخذ به موقع پذیرش برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا فرصت تحصیلی را در نزذیکترین ترم از دست ندهید.

نکته مهم 

درخواست شما باید حداقل 3 تا 6 ماه قبل از ورود به اتریش ارسال شود. لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است مجبور شوید به دلیل قانونی شدن و ترجمه مدارک مورد نیاز خود، مقدمات را زودتر شروع کنید. ممکن است برای صدور پذیرش تحصیلی نهایی و رسمی، متناسب با نوع پذیرش مجبور به واریز شهریه یک ترم و یا سال اول تحصیلی به حساب دانشگاه شوید.

_

مشاوره رایگان مهاجرتی

مدارک مورد نیاز برای ویزا تحصیلی اتریش 

برای رفتن به سفارت و اخذ ویزا تحصیلی اتریش همانند هر نوع ویزا دیگر  نیاز به تهیه مدارک است.مدارکی که باید برای تهیه هر چه سریع‌تر آن اقدام کنید، شامل:

  • مدارک هویتی
  • مدارک تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک مربوط به اقامت
  • گردش حساب و تمکن مالی 
  • گذرنامه فعلی و  قبلی 
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی اتریش

  • هزینه‌های پرداختی مربوط به ویزا اتریش 

  • ارائه برگه وقت سفارت

  • رزرو بلیط هواپیما 

  • مدارک اقامتی

  • در صورت وجود ارائه دعوت نامه

گواهی تمکن مالی

تحصیل در خارج از کشور، هزینه هایی دارد که باید آنها را مد نظر داشته باشید. درست است که با دریافت بورس‌های تحصیلی مقداری از هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کند، با این وجود باز هم تمکن مالی شما برای سفارت اهمیت زیادی دارد. درواقع برای اخذ ویزا تحصیلی اتریش، باید به اثبات برسانید که از توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه های زندگی خود در این کشور برخوردار هستید. به همین علت باید مدارک مربوط به گردش حساب و توانایی مالی خود را به سفارت ارائه دهید. 

دلایل ریجکتی ویزا تحصیلی اتریش

دلایل ریجکت شدن ویزا تحصیلی اتریش مختلف است اما دلیل اصلی که در میان متقاضیان بسیار است بیشتر مربوط به ناقص بودن مدارک است! اگر در اولین درخواست خود مرتکب اشتباهاتی شده‌اید، مانند عدم پیوست مدارک مورد نیاز، می‌توانید این اصلاحات را انجام داده و دوباره درخواست دهید. در کل مهمترین دلایل ریجکت درخواست ویزای تحصیلی اتریش را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نقص در مدارک
  • عدم اثبات تمکن مالی کافی
  • عدم اثبات قصد بازگشت به کشور مبدا

 

برای این که اطلاعات بیشتری درباره تهیه مدارک داشته باشید بهتر است که با یکی از دفاتر مهاجرتی که بهترین وکلا را در کنار خود دارند، مشورت کنید.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی اتریش 

اگر در اولین درخواست خود مرتکب اشتباهاتی شده‌اید، مانند عدم پیوست مدارک مورد نیاز، می‌توانید این اصلاحات را انجام داده و دوباره درخواست دهید.

اگر مدارکی که به سفارت ارائه می‌دهید ناقص بوده و یا ایراد داشته باشند، یک بازه زمانی مشخص (چند روز) فرصت دارید تا ضمن تکمیل مدارک و برطرف کردن نواقص، پروسه ویزا را مجددا پیگیری کنید. 

به این نکته توجه کنید که هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن درخواست تجدیدنظر شما وجود ندارد؛ اما می توانید آن را امتحان کنید. 

بورسیه تحصیلی دانشگاه های اتریش

دولت اتریش روش‌های مختلفی را برای کمک هزینه دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. برخی از این کمک هزینه‌ها مربوط به بورس‌های تحصیلی هستند که برای مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری ارائه می‌شوند. این بورس ها به دریافت کنندگان ویزا تحصیلی اتریش کمک می کنند که دوره تحصیل خود را با هزنیه متعادل تری پشت سر بگذارند. نکته‌ای که باید خاطرنشان کرد این است که افرادی که تقاضای بورسیه تحصیلی اتریش را دارند باید مدرک زبان و نمرات بالایی داشته باشند. 

در بخش بعدی شما را با انواع بورسیه‌های تحصیلی آشنا می کنیم. 

انواع بورسیه های تحصیلی اتریش

برخی از مهم‌ترین بورس‌های تحصیلی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، عبارت است از:

  • بورسیه دولتی اتریش

بورسیه دولتی برای تمامی دانشجویان سراسر دنیا ارائه می‌شود.

 

  • بورسیه موسسات آموزش عالی اتریش

این نوع بورسیه برای دانشجویان و محققان بین المللی تدارک دیده شده است اما در تعدادی محدود. 

 

  • برنامه بورسیه تحرک بین المللی و علوم تحقیقات اتریش (OeAD)

برای محققان، دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دارای ویزا تحصیلی اتریش در نظر گرفته شده است. 

 

  • اوراکسس

بورسیه‌ای که توسط اوراکسس ارائه می‌شود برای محققان اروپایی است تا با حمایت کامل به انجام تحقیقات بپردازند. 

 

  • اراسموس پلاس 

برنامه‌ شاخص کشورهای اروپایی است که برای آموزش و پرورش جوانان ارائه و شامل 34 کشور می‌شود. 

 

نکته:

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های اتریش برای دوره‌های مشخصی ارائه و معرفی می‌شوند و معمولا بورس‌های فول فاند به تعداد محدودی موجود است. 

بورس های تحصیلی اتریش برای مقاطع مختلف

بورس‌های تحصیلی اتریش برای مقاطع مختلف متفاوت است؛ مثلا بورسی که برای مقطع کارشناسی ارائه می‌شود، ممکن است متفاوت با بورسیه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است!

بورسیه تحصیلی اتریش برای مقطع کارشناسی

اگر متقاضی دریافت ویزا تحصیلی اتریش هستید، بد نیست بدانید تعداد افرادی که برای مقطع کارشناسی درخواست بورسیه می‌دهند، محدودتر از دیگر مقاطع تحصیلی است؛ با این وجود 2 نوع بورس تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌شود که عبارتند از:

  1. بورسیه‌های بین المللی برای متقاضیان کارشناسی، کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلان
  2. بورسیه تحصیلی ارنست ماخ برای دانشجویان رشته‎های علمی کاربردی اتریش

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در اتریش

در مقطع کارشناسی ارشد، برخلاف مقطع کارشناسی، بورسیه‌های متنوعی وجود دارد که دانشجویان بسته به نیاز و با توجه شرایطی که دارند برای دریافت آن اقدام می‌کنند. برخی از مهم‌ترین بورس‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، شامل:

  1. بورسیه‌های بین‌المللی بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری اتریش برای فارغ التحصیلان، کارشناسی و کارشناسی ارشد 
  2. بورسیه‌های بین‌المللی بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری اتریش برای مقطع کارشناسی ارشد در زمینه روابط بین الملل
  3. بورسیه بین المللی ارنست ماخ برای دانشجویان رشته‎های علمی کاربردی پ
  4. بورسیه تحصیلی دانشگاه کلاگنفورت

بورس های تحصیلی اتریش در مقطع دکتری

دانشجویانی که به دنبال کسب بورسیه تحصیلی مقطع دکتری از دانشگاه‌های اتریش هستند، علاوه بر دانش زبانی بالا و نمرات عالی باید رزومه علمی قوی در زمینه مقاله نویسی یا ترجمه کتاب داشته باشند. 

پس از دریافت پذیرش دانشگاه و ویزا تحصیلی اتریش، می توانید از یکی از بورسیه های زیر در مقطع دکتری استفاده کنید: 

  1. بورسیه‌های بین‌المللی بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری اتریش برای تحصیل در زمینه روابط بین‌الملل
  2. بورسیه بین‌المللی ارنست ماخ
  3. بورسیه‌های بین‌المللی بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری اتریش برای کارشناسی، فارغ‌التحصیلان و کارشناسی ارشد
  4. بورسیه بین‌المللی فرانتس ورفل

ویزای همراه دانشجویی اتریش

شرایط افراد متغیر است. ممکن است فردی به همراه خانواده خود قصد مهاجرت به اتریش را داشته باشد. چنین افرادی با چنین شرایطی باید برای ویزای همراه دانشجویی درخواست دهند. این ویزا برای همسر و فرزندان زیر 21 سال صادر می‌شود. همسر شما به محض ورود به خاک کشور اتریش اجازه کار تمام وقت را دارد و فرزندان شما از امکانات مختلفی مثل تحصیل رایگان برخوردار خواهند شد. 

نکته:

قبل از دریافت ویزا تحصیلی اتریش در چنین شرایطی، باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از افراد تحت تکفل خود را دارید.

مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟

ویزای دانشجویی اتریش معمولاً بین 2 تا 4 هفته پردازش می‌شود. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس و تمامی مدارک را به روز را ارائه کرده‌اید زیرا سفارت زمانی که ویزای شما آماده شد به شما اطلاع می‌دهد.

کار پس از تحصیل در کشور اتریش

بسیاری از متقاضیان ویزا تحصیلی اتریش، پس از پایان تحصیلات خود در این کشور، به دنبال شغل هستند. اما آیا امکان کار پس از تحصیل در اتریش وجود دارد؟!

اگر دارای مجوز اقامت هستید، می‌توانید پس از پایان تحصیلات خود در اتریش به کار خود ادامه دهید. اگر مجوز کار یا اجازه اقامت ندارید، باید زمانی که ویزای دانشجویی شما منقضی شد اتریش را ترک کنید.

شما می‌توانید برای “ویزای جویای کار” درخواست دهید که به شما امکان می‌دهد تا شش ماه در اتریش بمانید.

اگر در این 6 ماه شغلی پیدا کردید، می‌توانید برای کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهید که به شما امکان می‌دهد تا دو سال در اتریش بمانید و کار کنید.

شرایط تمدید ویزا تحصیلی اتریش

دریافت کنندگان ویزا تحصیلی اتریش، تحت شرایط خاصی امکان تمدید کردن این ویزا را دارند. 

اگر دلایل قانع کننده ای برای تمدید ویزای تحصیلی دارید و اگر در برنامه تحصیلی خود پیشرفت زیادی داشته باشید، می‌توانید برای تمدید ویزای دانشجویی اقدام کنید.

شما همچنین می‌توانید برای یک مجوز اقامت دانشجویی که به شما امکان ادامه تحصیل در اتریش را می‌دهد، درخواست دهید.

بله، بورسیه های تحصیلی اتریش برای مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری ارائه می شوند که برای دریافت آنها نیاز به نمره زبان و معدل بالا نیاز دارید.

زبان دانشگاه‌های کشور اتریش آلمانی است اما در تعداد محدودی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز تدریس صورت می‌گیرد. شما بدون داشتن مدرک زبان امکان دریافت ویزا تحصیلی اتریش را نخواهید داشت و باید حداقل سطح زبانی شما A2 باشد هر چند که در چند سال اخیر سفارت به سطح زبانی متقاضیان اهمیت بیشتری می‌دهد و به کمتر از B2 رضایت نمی‌دهد. البته شما می توانید بدون مدرک با نمره بالا، در دوره های آمادگی ورود به دانشگاه شرکت کنید. 

  • نقص در مدارک 
  • عدم اثبات تمکن مالی کافی 
  • عدم اثبات قصد بازگشت به کشور مبدا