ویزا توریستی ایتالیا

ویزا توریستی ایتالیا

سفر به ایتالیا و تماشای ساختمان‌هایی با معماری منحصربفرد، آثار تاریخی و باستانی و طبیعت بکر و زیبا قطعا تجربه جذابی است. گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان، سالیانه به ایتالیا می‌روند تا بازدید از جاذبه های گردشگری این کشور را به خاطرات خود اضافه کنند. اگر شما هم قصد سفر به کشور چکمه‌ای و تماشای مکان‌های دیدنی آن را دارید، باید برای اخذ ویزا توریستی ایتالیا اقدام کنید.

با توجه به عضویت ایتالیا در اتحادیه شنگن، ویزای این کشور یکی از پرطرفدارترین ویزاهای توریستی است و افراد زیادی متقاضی اخذ آن هستند. در این میان اما اطلاعات نادرستی هم در مورد پروسه اخذ ویزای توریستی ایتالیا و شرایط آن وجود دارد که ممکن است متقاضیان را به مسیر اشتباه هدایت کند. بنابراین کسب اطلاعات درست در این خصوص، اهمیت بالایی داشته و به شما کمک می کند که روند دریافت ویزا را راحت‌تر و بدون هزینه‌های اضافی و غیرضروری طی کنید.

در ادامه این مطلب با همراهی کارشناسان مجرب مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS، تمام آنچه را که باید برای دریافت ویزای ایتالیا بدانید، بررسی می‌کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان هم می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با همکاران ما تماس بگیرید. همچنین در صورت پر کردن فرم مربوط به ویزای شنگن، کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را ارائه می‎‌‌دهند. 

شرایط ویزا توریستی ایتالیا

به طور کلی سفارت ایتالیا در مقایسه با دیگر سفارت‌ها شرایط راحت‌تری را برای صدور ویزا در نظر گرفته است؛ اما همیشه این روال پابرجا نبوده و به دلیل شرایط مختلف، سفارت ایتالیا بعضا در صدور ویزا عملکرد خوبی نداشته است. در هر صورت متقاضیان باید مواردی را رعایت کرده و اسناد و مدارک خاصی را ارائه دهند تا شانس خود را برای دریافت ویزا توریستی ایتالیا افزایش دهند. برای دریافت ویزای توریستی کشور ایتالیا باید شرایط زیر را فراهم کنید:

موارد الزامی جهت اخذ ویزای توریستی ایتالیا

تمکن مالی مناسب

متقاضیان دریافت ویزای توریستی کشور ایتالیا باید تمکن مالی مناسبی را ارائه دهند. این تمکن مالی به سفارت ثابت می‌کند که متقاضی در مدت زمان اقامتش، توانایی پرداخت هزینه‌های خود را دارد. ملبغ تمکن مالی نسبت به شرایط مسافر یا مسافرین قابل تغییر است. مسافر یا مسافرانی که دارای دعوتنامه‌های علمی و تجاری (دارای ساپورتینگ مالی) هستند می‎‌‌توانند مقدار تمکن مالی کمتری ارائه دهند. در حقیقت مقدار تمکن مالی ثابت نیست و نمی‌توان رقم خاصی را در تمام برهه‌های زمانی برای آن در نظر گرفت. باید پیش از اپلای برای ویزای توریستی ایتالیا نسبت به شرایط مسافر/مسافرین مبلغ مورد نظر انتخاب شود و این مقدار ممکن است تغییر کند. دقت کنید که تمکن مالی باید بر اساس یورو بوده و گواهی آن به لاتین از بانک تهیه شود.

نکته: توجه داشته باشید که بهتر است تمکن و گردش شما از شهر محل زندگی شما و از یک شعبه تهیه شود.

گردش حساب

یکی دیگر از شرایط مورد نیاز سفارت ایتالیا برای صدور ویزای توریستی، گردش حساب است. دقت کنید که گردش حساب باید مربوط به 3 تا 6 ماه اخیر باشد. نکته دیگر اینکه مدارک مربوط به گردش حساب باید مهر و امضای بانک را داشته باشند. بهتر است برای اطلاع دقیق‌تر در مورد گردش حساب و نحوه تنظیم آن از کارشناسان مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که گردش حساب اشتباه یا مغایر با شرایط درخواستی سفارت، ممکن است موجب رد درخواست شما شود. 

مدارک شغلی

هدف از ارائه ماک شغلی، اثبات اعتبار و قصد شما برای بازگشت به کشور مبدا است. شما با ارائه مدارک به سفارت ایتالیا ثابت می‌کنید که وابستگی (Tie) کافی برای بازگشت شما به ایران وجود دارد و هدف شما از سفر به این کشور اعلام پناهندگی نیست؛ این مسئله شانس شما را برای اخذ ویزا توریستی ایتالیا افزایش می‌دهد. 

شرایط اخذ ویزای توریستی ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا

یکی دیگر از پیش‌شرط‌های مهم برای دریافت ویزای گردشگری ایتالیا ارائه مدارکی است که سفارت یا کنسولگری آن از شما درخواست می‌کنند. در بسیاری از موارد، متقاضیان به دلیل ارائه مدارک ناقص یا اشتباه ریجکت می‌شوند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا توریستی ایتالیا عبارتند از:

  • دو قطعه عکس رنگی زمینه‌سفید 5 در 4.5 سانتیمتر (بدون فتوشاپ و متعلق به حداکثر 6 ماه قبل)
  • پاسپورت معتبر (ترجیحا با سابقه سفر)
  • رزرو هتل (به تعداد روزهای اقامت سفر)
  • کپی مدارک کاری (ترجمه‌شده به انگلیسی)
  • شناسنامه (ترجمه به انگلیسی)
  • کپی بیمه مسافرتی (با پوشش حداقل 30000 یورو)
  • بلیط هواپیما (رفت و برگشت)
  • گردش حساب (3 تا 6 ماهه‌ی اخیر)
  • گواهی تمکن مالی

نکته

توجه داشته باشید که بیمه در برخی برهه‌های زمانی آپدیت‌های خاصی داشته است و سفارت‌ها شرکت‌های بیمه خاصی را تایید می‌کنند. بهتر است پیش از اقدام، سایت کارگزاری سفارت را چک کرده و یا از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا توریستی ایتالیا
مراحل اخذ ویزای توریستی ایتالیا

مراحل دریافت ویزای توریستی ایتالیا

برای این که موفق به اخذ ویزا توریستی ایتالیا شوید، باید مراحل مشخصی را طی کنید. مراحل اصلی در پروسه دریافت ویزای کشور ایتالیا عبارتند از:

  • دریافت مشاوره
  • تنظیم و ترجمه مدارک
  • گرفتن وقت سفارت
  • انگشت‌نگاری
  • تایید نهایی
  • صدور ویزا

مرحله اول؛ دریافت مشاوره

با توجه به محبوبیت ویزای توریستی ایتالیا و تعداد بالای متقاضیان آن، متاسفانه افراد سودجو از فرصت استفاده کرده و اطلاعات اشتباه به متقاضیان می‌دهند. درنتیجه برخی از افراد علیرغم صرف هزینه‌های بالا، وارد مسیر اشتباه شده و در نهایت ویزا نمی‌شوند. این در حالی است که با مشاوره درست و اصولی، با مشکلی مواجه نشده و شانس بالایی برای ویزا شدن خواهید داشت. در AFS پیش از هرگونه اقدامی از همکاران ما مشاوره تخصصی رایگان دریافت می‌کنید تا مسیری را که پیش رو دارید، واضح و دقیق ببینید.

مرحله دوم؛ بررسی و تنظیم مدارک

بررسی مدارک، دومین مرحله در پروسه اخذ ویزای توریستی ایتالیا است. درواقع در این مرحله، فهرستی از مدارکی که به آنها نیاز دارید به شما داده می‌شود. پس از آن شما باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و پرونده خود را تکمیل کنید.

مرحله سوم؛ ترجمه مدارک

در ادامه باید مدارک خود را ترجمه کنید تا سفارت آنها را پذیرش و بررسی کند. تمامی مدارک اعلام شده توسط سفارت، باید ترجمه شوند و البته کاملا واقعی باشند. دقت کنید که وجود هرگونه نقص یا خطا در مدارک و یا مغایر بودن آنها با واقعیت، می‌تواند باعث ریجکت شدن شما و عدم دریافت ویزا توریستی ایتالیا شود. 

مرحله چهارم؛ وقت سفارت

پس از آماده سازی و ترجمه مدارک، ما برای گرفتن وقت سفارت اقدام می‌کنیم. وقت سفارت جهت اخذ ویزای توریستی ایتالیا، در گذشته توسط شرکت CKGS تعیین میشد ولی اخیرا شرکت VISAMETRIC مسئولیت این موضوع را بر عهده گرفته است. شما باید براساس وقتی که این شرکت مشخص می‌کند و در زمان اعلام‌شده در کارگزاری سفارت حضور پیدا کنید. عدم حضور شما در این زمان در کارگزاری سفارت، به معنی انصراف تلقی شده و متحمل جریمه زمانی خواهید شد. به این معنی که شما تا مدت 2 ماهه قادر به اپلای دوباره نخواهید بود.  برای جلوگیری از این موضوع حداقل 2 هفته پیش از موعد حضور، می توانید درخواست خود را کنسل کنید.

مرحله پنجم؛ انگشت‌نگاری

در این مرحله، پرونده شما توسط آفیسر بررسی می‌شود. در صورت تایید مدارک توسط آفیسر، وارد مرحله انگشت‌نگاری خواهید شد. به این معنی که سه مرحله چک‌سکیوریتی بین‌المللی و احراز هویت انجام می‌گردد.

در مرحله‌ی چک سکیوریتی اثر انگشت شما، داده‌های بایومتریک (اسکن اثر انگشت) جمع‌آوری می‌شوند. اسکن اثر انگشت شما در سامانه‌های بین‌المللی زیر استعلام خواهد شد:

  • (European Dactyloscopy (Eurodac،
  • Information System (VIS)، Schengen Information System (SIS)

مرحله ششم؛ تایید نهایی و صدور ویزا

گام آخر فرایند اخذ ویزا توریستی ایتالیا مربوط به تایید نهایی مدارک است. در این مرحله مدارک شما به کنسول یا جانشین او ارجاع داده می‌شود. دقت کنید که این مرحله پایانی است و اگر کنسول به هر دلیلی مدارک را تایید نکند، شما ریجکت خواهید شد. اما در صورت تایید پرونده، مهر شنگن در پاسپورت شما درج شده و اصطلاحا ویزا می‌شوید.

_

مشاوره رایگان مهاجرتی

ریجکتی ویزای ایتالیا

با وجود اینکه بسیاری از افراد، ویزای توریستی ایتالیا را جزو ویزاهای ساده می‌دانند، متاسفانه اخیرا آمار ریجکتی آن افزایش پیدا کرده است. منظور از ریجکت شدن، رد درخواست ویزای متقاضی از طرف سفارت است؛ یعنی سفارت به هر دلیلی، متقاضی را واجد شرایط برای کسب اجازه ورود به کشور مقصد ندانسته است. اما علت ریجکتی چیست و چطور می‌توان این مسئله را برطرف کرد؟ در ادامه تمام این موارد را بررسی می‌کنیم.

ریجکتی ویزای ایتالیا

دلایل ریجکتی ویزا ایتالیا

به طور کلی 17 دلیل وجود دارند که سفارت براساس آنها، درخواست ویزا توریستی ایتالیا را رد کرده و متقاضی را ریجکت می‌کند. اما به عنوان سه مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم توجیه سفر قابل قبول برای سفارت

هرچند ممکن است شما با هدف خاصی به ایتالیا سفر کنید، ولی ممکن است سفارت به دلیل شما توجهی نداشته باشد و این بند شامل شما شود. البته این مسئله گاهی تنها به عنوان موضوعی برای رد درخواست شما درج می‌شود؛ چرا که در آن برهه سفارت سیاستی برای صدور ویزا ندارد و مجبور است بندی برای ریجکتی درج کند. معمولا سفارت به هر دلیلی تمایل به صدور ویزا نداشته باشد، از این مورد به عنوان دلیل ریجکت کردن شما استفاده می کند.

وجود ابهامات منطقی در رابطه با اظهارات شما

اگر توضیحات شما با مدارکی که ارائه داده‌اید همخوانی نداشته باشد، احتمال ریجکت شدن درخواست ویزا توریستی ایتالیا افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید که این بند هم از مواردی است که اگر سفارت قصد صدور ویزا نداشته باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

عدم توجیه بازگشت شما از اتحادیه شنگن

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که اثبات بازگشت شما از شنگن، برای سفارت اهمیت دارد. بنابراین اگر مدارک و دلایل شما این مسئله را اثبات نکنند، احتمال ریجکت شدن شما بالا خواهد بود. در صورتی که سفارت نخواهد ویزای توریستی ایتالیا صادر کند، می‌تواند از این مورد هم برای ریجکت کردن متقاضی استفاده کند.

رفع ریجکتی ویزای توریستی ایتالیا

افرادی که با پیغام ریجکتی ویزای توریستی ایتالیا مواجه می‌شوند، به دنبال اعتراض کردن هستند. اما واقعیت این است که اعتراض برای ویزای شنگن، معمولا بی‌نتیجه است. در واقع باید مطمئن باشید که دلیل ریجکت شدن شما اشتباهی از سوی سفارت است؛ در این صورت می‌توان با ارائه مدارک، سفارت را توجیه کرد. ما در مجموعه گردشگری و مهاجرتی AFS لاین ویژه‌ای برای ریجکتی داریم؛ به این ترتیب که پس از بررسی پرونده شما، در صورت صلاح‌دید از طریق کشور دیگری برای شما اقدام می‌کنیم. 

رفع ریجکتی ویزا ایتالیا

نتیجه گیری

با توجه به عضویت ایتالیا در اتحادیه شنگن، ویزای این کشور متقاضیان زیادی دارد. ویزای توریستی ایتالیا به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی به 27 کشور حوزه شنگن سفر کنید. برای دریافت این ویزا، باید تمکن مالی مشخصی را همراه با مدارک دیگری همچون اوراق هویتی، گردش حساب و … ارائه دهید. با توجه به شرایط سفارت، مدارک شما بررسی شده و در صورت تایید کنسول، ویزای شنگن برای شما صادر می‌شود. به دلایل مختلفی ممکن است از طرف سفارت ریجکت شوید که در این صورت می‌توانید از مشاورین مجرب AFS برای رفع مشکل کمک بگیرید؛ همکاران ما ضمن ارائه مشاوره تخصصی رایگان، تا صدور ویزا در کنار شما هستند.

مدت زمانی که باید تا صدور ویزای توریستی منتظر بمانید، متفاوت است. معمولا بهتر است یک بازه زمانی 1 الی 2 ماهه را در نظر داشته باشید. با این حال گاهی سفارت زودتر از این زمان ویزا را صادر می‌کند و گاهی هم این مدت طولانی‌تر می‎‌شود.

هزینه ویزا توریستی ایتالیا با توجه به سن متقاضی و برخی موارد دیگر، متفاوت است. ضمن این که شما باید هزینه‌های دیگری مثل وقت سفارت، رفت و آمد به سفارت و کارگزاری، هزینه مدارک و ... را نیز در نظر داشته باشید.

بله! ایتالیا یکی از کشورهای حوزه شنگن است. به همین دلیل با اخذ ویزای توریستی این کشور می‌توانید به دیگر کشورهای حوزه شنگن هم سفر کنید.

خیر! برای سفر به ایتالیا (تحصیلی، توریستی، کاری و ...) حتما باید ویزای این کشور را دریافت کنید.