ویزا تحصیلی کانادا

ویزا تحصیلی کانادا

کیفیت آموزشی بالا، فرصت‌های شغلی مختلف، بورسیه‌های تحصیلی متنوع، محیط زندگی امن و بسیاری از موارد دیگر، دریافت ویزا تحصیلی کانادا را به گزینه‌ای محبوب برای بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است.

آگاهی از نکات اساسی در کنار جزئیات تاثیرگذار در فرایند مهاجرت تحصیلی به کانادا، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. از همین رو ما در ادامه به معرفی تمامی مراحل و شرایطی می‌پرداریم که باید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا رعایت شوند. علاوه بر آن در صورت نیاز و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جمع‌آوری مدارک مورد نیاز، نحوه دریافت بورسیه‌های بین المللی، دریافت اقامت دائم و… می‌توانید با مجموعه مهاجرتی و گردشگری  AFS تماس بگیرید. همچنین با پر کردن فرم مربوطه، کارشناسان ما با شما تماس گرفته و راهنمایی‌ها و خدمات مورد نیاز در این زمینه را به شما ارائه می‌دهند. 

انواع ویزا تحصیلی کانادا

پیش از هر چیز باید با انواع ویزای تحصیلی کانادا آشنا شوید. در کانادا برای متقاضیان خارجی، دو  نوع ویزا تحصیلی وجود دارد:

ویزای دانش آموزی کانادا

یکی دیگر از انواع ویزا تحصیلی کانادا ویزای دانش آموزی است که برای متقاضیان زیر ۱۸ سال صادر می‌شود. در واقع اگر فرزند شما کمتر از 18 سال سن دارد و می‌خواهید در یکی از مدارس کانادا ادامه تحصیل دهد، باید برای دریافت ویزا دانش آموزی کانادا اقدام کنید.

ویزا دانش آموزی کانادا
ویزا دانشجویی کانادا

ویزای دانشجویی کانادا

این نوع ویزا برای افراد بالای 18 سال است که قصد دارند در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کشور کانادا تحصیل کنند. در کل این ویزا، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پست داک ارائه می‌شود و یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب این ویزا، ارائه اسنادی مبنی براین است که دانشجو می‌تواند از عهده هزینه تحصیل و زندگی در کانادا برآید. مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS خدمات مربوط به اپلای و اخذ ویزا تحصیلی کانادا برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را ارائه می‌دهد.

ویزای همراه تحصیلی کانادا

بسیاری از افرادی که قصد دریافت ویزا تحصیلی کانادا را دارند، نگران همراهان خود (همسر و فرزند) هستند. کانادا در این مورد سختگیری چندانی ندارد و امکان دریافت ویزای همراه تحصیلی را برای متقاضیان فراهم کرده است. ویزای همراه، هم برای دانشجویان متاهلی است که قصد همراه کردن همسر یا فرزندشان را دارند و هم برای والدین دانش‌آموزانی که برای تحصیل به کانادا سفر می‌‎کنند. والدین افراد زیر 18 سال که متقاضی تحصیل در کانادا هستند، می‌توانند برای ویزای همراه تحصیلی درخواست دهند که در این صورت، اجازه کار یا تحصیل در کانادا را ندارند. اما می‌توانند تحت شرایطی ویزای خود را به تحصیلی یا کاری تبدیل کرده و به این ترتیب، شرایط بهتری را در همراهی با فرزند خود داشته باشند.

ویزا همراه تحصیلی کانادا
ویزا تحصیلی کانادا برای متاهلین

ویزای تحصیلی کانادا برای متاهلین

ویزا تحصیلی کانادا برای متاهلین، شرایط نسبتا خوبی دارد. متقاضیان متاهل می‌توانند پس از اخذ ویزای خود، برای همسر یا فرزندانشان نیز تقاضای ویزا دهند. به این ترتیب همسر شما پس از دریافت ویزا می‌تواند در کانادا کار کند و فرزندان شما هم از حق تحصیل در مدارس این کشور برخوردار هستند. (البته این شرایط مربوط به زمان نگارش مقاله بوده و امکان تغییر آنها وجود دارد) به طور کلی کانادا در زمینه صدور ویزای همراه قوانین سختگیرانه‌ای ندارد؛ با این حال بهتر است از شرایط و ضوابط این کار آگاهی کامل داشته باشید و پس از آن اقدام نمایید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا را از کجا شروع کنم؟

بعد از اینکه تصمیم خود را برای تحصیل در کشور کانادا گرفتید، باید نسبت به گردآوری مدارک اقدام کنید. اگر هنوز در آزمون زبان شرکت نکرده‌اید، برای شرکت در آزمون آماده شوید. دقت کنید که شما باید قبل فرارسیدن ددلاین دانشگاه کلیه مدارک را به دانشگاه ارائه دهید و در عمل بدون نمره زبان شانس موفقیت شما به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

در قدم بعدی، شروع به تحقیق و انتخاب دانشگاه‌های مورد نظر خود کنید. در نشر داشته باشید  که می بایست برای بررسی مدارک در هر رشته، مبلغی را به عنوان اپلیکیشن فی به دانشگاه ها پرداخت کنید. در زمان نگارش این مطلب، این هزینه بین 100 تا 200 دلار کانادا خواهد بود. معدل، نمره زبان و شرایط مورد نظر دانشگاه را با شرایط خود مطابقت دهید و لیستی از دانشگاه ها را ایجاد کنید. علاوه بر این شما می توانید با دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان مجموعه گردشگری و مهاجرتی AFS، اطلاعات مورد نظر خود را در این خصوص کسب نمایید. کافی است با ما تماس گرفته و یا فرم ویزای تحصیلی را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند. 

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا

فرایند مهاجرت تحصیلی به کانادا شامل دو بخش اصلی اخذ پذیرش دانشگاه و اخذ ویزا می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، شما باید اول از دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظرتان پذیرش بگیرید و پس از آن برای دریافت ویزا تحصیلی کانادا اقدام کنید.  

فرایند پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی و متناسب با رشته و دانشگاه مورد نظر فرد می‌تواند تا حدی متفاوت باشد؛ در ادامه به بررسی بیشتر این بخش نیز می‌پردازیم. اما در حالت کلی فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای اغلب پرونده‌ها یکسان است و شامل مراحل زیر می‌شود: 

مرحله اول: اخذ پذیرش

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید اول از دانشگاه یا موسسه مورد نظرتان پذیرش بگیرید. بدین منظور باید مراحل را به ترتیب زیر طی کنید:

  1. انتخاب دانشگاه و تهیه لیست مدارک مورد نیاز دانشگاه 
  2. نامه نگاری با دانشگاه و ارسال مدارک به دانشگاه برای اخذ پذیرش (لیست مدارک در ادامه توضیح داده شده است)
  3. در مقاطع تحصیلی مختلف ممکن است نیاز به نامه نگاری و یا مصاحبه با اساتید وجود داشته باشد
  4. نامه نگاری برای دریافت فاند در صورت احراز شرایط
  5. دریافت نامه پذیرش اولیه 
  6. پرداخت شهریه 
  7. دریافت نامه رسمی پذیرش از دانشگاه

مرحله دوم: اخذ ویزا

پس از دریافت پذیرش از دانشگاهی که مدنظر دارید، وقت آن است که برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا اقدام کنید؛ بدین منظور می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید: 

  1. آماده سازی مدارک ویزای تحصیلی کانادا
  2. ساخت اکانت آنلاین در سایت CIC
  3. آپلود فرم‌ها و مدارک در اپلیکیشن
  4. پرداخت هزینه اپلیکیشن
  5. انگشت نگاری یا بیومتریک
  6. اخذ ویزا تحصیلی کانادا
  7. دریافت نامه POE

هزینه اخذ ویزا تحصیلی کانادا

دریافت ویزا تحصیلی کانادا یک پروسه با مراحل مختلف است که هریک هزینه‌های خاص خود را دارند. برای برآورد هزینه ویزای تحصیلی باید تمامی این موارد را مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال شهریه دانشگاه جزو مبالغی است که معمولا پیش از اخذ ویزا باید پرداخت کنید. قوانین پرداخت شهریه با توجه به دانشگاه انتخابی متفاوت است و در این مورد باید با دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید مکاتبه داشته باشید. پس از آن نوبت به مبالغ مربوط به ترجمه مدارک و … می‌رسد که با توجه به زمان اقدام و عوامل دیگر تعیین می‌شوند. مجموعه گردشگری و مهاجرتی AFS از متقاضیان ویزای دانشجویی کانادا پیش‌پرداخت دریافت نکرده و هزینه‌های مربوط به ویزا را پس از اخذ آن تسویه می‌کند.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا
مراحل اخذ ویزای توریستی ایتالیا

شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

یکی از شرایط مهم دریافت ویزا تحصیلی کانادا، سن متقاضی است. محدودیت سنی خاصی در مقاطع دانشگاهی وجود ندارد؛ اما بهتر است بین مقطع انتخابی و سن متقاضی، ارتباط منطقی وجود داشته باشد. بدون شک اگر سن شما با مقطع تحصیلی که انتخاب کرده‌اید همخوانی داشته باشد، شانس بیشتری هم برای دریافت ویزا خواهید داشت. به عنوان مثال اگر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های کانادا هستید، بهتر است دست‌کم بین 22 تا 26 سال سن داشته باشید. اگر سن شما بیشتر است، باید توجیه مناسبی برای گپ تحصیلی ارائه دهید تا افسر پرونده مطمئن شود که قصد شما تنها تحصیل در کشور کانادا است. البته این به معنی ناامید شدن نیست؛ توجیه گپ تحصیلی هم راهکارهایی دارد که کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS در مورد آنها به شما مشاوره می‌دهند تا نگرانی در این رابطه نداشته باشید.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی کانادا

برای دریافت ویزا تحصیلی کانادا نیاز به مدارکی دارید که باید مطابق با درخواست سفارت کانادا یا کارگزاری آن، آنها را آماده کنید. بسیار مهم است که این مدارک کامل باشند، کاملا درست و بدون ایراد باشند و از همه مهمتر، واقعی باشند. وجود هرگونه نقص یا ایراد در مدارک و یا جعلی بودن هریک از آنها می‌تواند منجر به ریجکتی و در مواردی پیگرد قانونی شود. به عنوان مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نامه پذیرش تحصیلی
  • صفحه اول پاسپورت به همراه تمام صفحات مهردار سابقه سفر
  • یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • نامه استادی پلن
  • مدرک زبان
  • مدرک و ریز نمرات تحصیلی به همراه صفحات فارسی
  • مدارک شغلی (در صورت شاغل بودن)
  • فیش‌های حقوقی سه ماه اخیر (در صورت شاغل بودن)
  • سوابق بیمه (در صورت وجود)
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • مدارک هویتی
  • کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت برای آقایان
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • رزومه (در صورت درخواست اداره مهاجرت کانادا)
  • گواهی attestation از استان (به جز دانشجویان فوق لیسانس و دکتری)
  • گواهی حضانت (فقط برای ویزای دانش آموزی)
  • رضایت نامه خروج از کشور (فقط برای ویزای دانش آموزی)
  • نامه دفاعیه وکیل یا همان سابمیشن لتر (در صورت داشتن وکیل)
  • نامه تمکن مالی متقاضی و اسپانسر (در صورت داشتن اسپانسر)
  • گردش حساب (بین 4 تا 6 ماه اخیر)
  • رسید پرداخت دپازیت دانشگاه و یا نامه بورسیه تحصیلی (در صورت وجود)
  • مدارک مالی اسپانسر (در صورت وجود اسپانسر)
  • کلیه فرم‌های درخواست ویزا
_

مشاوره رایگان مهاجرتی

تمکن مالی لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی جزو مهم‌ترین مدارکی است که متقاضیان اخذ ویزا تحصیلی کانادا باید ارائه دهند. بسیاری از افرادی که پرونده آنها ریجکت می‌شود، تنها به دلیل ناکافی بودن تمکن مالی شانس تحصیل در کانادا را از دست می‌دهند. این گواهی بانکی نشان می‌دهد که شما توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا (در طول مدت تحصیل) را دارید و بار مالی برای دولت این کشور ایجاد نمی‌کنید. مبلغ تمکن مالی ثابت نیست و احتمال تغییر آن در زمانی که شما این مطلب را می‌خواهید وجود دارد. با این حال درحال حاضر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید حدود 21.000 دلار کانادا تمکن مالی ارائه دهید. دقت کنید که معادل ریالی این مبلغ باید در حساب شما باشد و گواهی آن را همراه مدارک دیگر به سفارت یا کارگزاری آن تحویل دهید. تمکن مالی تنها پول نقد است و سند و دیگر موارد به جای آن قابل پذیرش نیستند.

تمکن مالی لازم ویزای تحصیلی کانادا
نکات اپلای تحصیلی کانادا

مهم ترین نکات اپلای تحصیلی کانادا

منظور از اپلای دانشگاه، ارسال رسمی درخواست شما برای تحصیل در یکی از دانشگاه های کانادا است. برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید در اولین اقدام، فرایند اپلای تحصیلی را تکمیل کنید. موفقیت در این فرایند به معنای دریافت نامه رسمی پذیرش از دانشگاه (Official Letter Of Acceptance) است. توجه داشته باشید که فرایند اپلای در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. از همین رو در این بخش، مراحل مختلف اپلای تحصیلی را به طور مفصل تر بررسی می کنیم.  

اپلای تحصیلی مقطع کارشناسی در کانادا

اولین گام برای اپلای تحصیلی در مقطع کارشناسی، انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر است. برای بالا بردن شانس اخذ پذیرش تحصیلی، بهتر است رشته انتخابی شما در مقطع کارشناسی با رشته شما در مقطع دبیرستان هماهنگی داشته باشد. شرایط هر دانشگاه برای پذیرش در رشته های مختلف متفاوت است و سایت دانشگاه در دسترس است. اما به طور کلی می‌توان این موارد را به عنوان شرایط کلی اپلای تحصیلی در مقطع کارشناسی در نظر گرفت: 

  • نمره زبان (یکی از آزمون های استاندارد زبان مانند تافل، آیلتس و غیره)
  • معدل مورد نظر دانشگاه به همراه ریز نمرات (معمولا حداقل معدل GPA B معادل 14 – 16 در ایران )
  • ارائه مدارک هویتی (پاسپورت به معنای اجازه خروج از کشور)
  • ارائه دلایل قانع کننده برای گپ تحصیلی در صورت وجود
  • ارائه انگیزه نامه 
  • ارائه رزومه 
  • ارائه پورتفولیو در صورت درخواست دانشگاه برای رشته های خاص 
  • شرکت در مصاحبه آنلاین در صورت درخواست دانشگاه 
  • ارائه مدارک پرداخت شهریه (پذیرش بدون پرداخت شهریه و یا تعیین وضعیت آن کامل نیست)پ
  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • شرایط سنی در تصمیمی گیری نهایی تاثیرگذار است

اپلای تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

اگر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید، باید نکات زیر را جهت اخذ ویزا تحصیلی کانادا مدنظر داشته باشید: 

  • نمره زبان (یکی از آزمون های استاندارد زبان مانند تافل، آیلتس و غیره)
  • معدل مورد نظر دانشگاه به همراه ریز نمرات دروس تخصصی (در برخی موارد کلیه نمرات)
  • ارائه مدارک هویتی (پاسپورت به معنای اجازه خروج از کشور)
  • ارائه دلایل قانع کننده برای گپ تحصیلی در صورت وجود
  • ارائه انگیزه نامه 
  • ارائه رزومه 
  • ارائه پورتفولیو در صورت درخواست دانشگاه برای رشته های خاص 
  • شرکت در مصاحبه آنلاین در صورت درخواست دانشگاه 
  • ارائه توصیه نامه از سوی استادی دانشگاه و یا کارفرما 
  • ارائه مدارک مرتبط با فاند تحصیلی در صورت وجود 
  • ارائه مدارک پرداخت شهریه  (پذیرش بدون پرداخت شهریه و یا تعیین وضعیت آن کامل نیست)
  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • شرایط سنی در تصمیمی گیری نهایی تاثیرگذار است 
اپلای تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد کانادا

اپلای تحصیلی مقطع دکتری در کانادا

متقاضیان تحصیلات تکمیلی و دکتری هم باید برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا به نکات زیر توجه کنند: 

  • مکاتبه با اساتید  و کسب تاییدیه استاد راهنما 
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی (RESEARCH PROPOSAL) در صورت درخواست دانشگاه 
  • لیست مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر
  • چکیده پایان نامه ارشد (THESIS ABSTRACT)
  • نمونه نوشتاری
  • نمره آزمون GRE در صورت درخواست دانشگاه 
  • نمره زبان (یکی از آزمون های استاندارد زبان مانند تافل، آیلتس و غیره)
  • معدل مورد نظر دانشگاه به همراه ریز نمرات دروس تخصصی (در برخی موارد کلیه نمرات)
  • ارائه مدارک هویتی (پاسپورت به معنای اجازه خروج از کشور)
  • ارائه دلایل قانع کننده برای گپ تحصیلی در صورت وجود
  • ارائه انگیزه نامه 
  • ارائه رزومه 
  • کاور لتر (Cover Letter)
  • ارائه پورتفولیو در صورت درخواست دانشگاه برای رشته های خاص 
  • شرکت در مصاحبه آنلاین در صورت درخواست دانشگاه 
  • ارائه توصیه نامه از سوی استادی دانشگاه و یا کارفرما 
  • ارائه مدارک مرتبط با فاند تحصیلی در صورت وجود 
  • ارائه مدارک پرداخت شهریه  (پذیرش بدون پرداخت شهریه و یا تعیین وضعیت آن کامل نیست)
  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • شرایط سنی در تصمیمی گیری نهایی تاثیرگذار است

شانس ویزای تحصیلی کانادا

در مورد شانس ویزا تحصیلی کانادا هیچ گونه تضمینی وجود ندارد. تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد است و همین مسئله به تنهایی هم زمان صدور پاسخ را طولانی‌تر کرده و هم ممکن است شانس متقاضیان را کاهش دهد. از طرفی اگر مدارک متقاضی کامل نبوده و یا دارای نقص و اشتباه باشند، شانس اخذ ویزا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی با توجه به تعداد بالای متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نمی‌توان گفت که تمامی افراد قطعا موفق به دریافت ویزا خواهند شد. با این حال در صورت کامل بودن مدارک، برخورداری از شرایط ذکر شده، کافی بودن تمکن مالی و مواردی از این دست، شما شانس خوبی برای ویزا شدن خواهید داشت. کارشناسان AFSویزا در کنار شما هستند تا با استفاده از تجربه چندین ساله در زمینه اخذ ویزای کانادا به شما در پیشبرد هرچه بهتر مراحل کمک کنند.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

متاسفانه برخی از متقاضیان اخذ ویزا تحصیلی کانادا دچار مشکل شده و درخواست آنها رد می‌شود. در این حالت، افسر پرونده به دلایل مختلفی، متقاضی را واجد شرایط ندانسته و اصطاحا او را ریجکت می‌کند. دلایل مختلفی برای ریجکتی متقاضیان وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • عدم شفافیت هدف از تحصیل در کانادا
  • عدم مشخص بودن مسیر شغلی و تحصیلی آینده
  • کافی نبودن تمکن مالی ارائه شده
  • عدم اثبات تای خانوادگی (وابستگی خانوادگی در کشور مبدأ)
  • عدم اثبات بازگشت به کشور مبدأ پس از پایان تحصیل
  • ناقص و یا اشتباه بودن مدارک و اطلاعات ارائه شده
دلایل ریجکتی ویزا تحصیلی کانادا

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

چنانچه درخواست شما برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا رد شد و ریجکت شدید، هنوز وقت ناامید شدن نیست. شما می‌توانید در این شرایط برای گرفتن نت آفیسر درخواست دهید تا جزئیات بیشتری را در خصوص دلایل ریجکتی در اختیار داشته باشید و مطابق با آن، اقدام کنید. پس از دریافت نت آفیسر و رفع مشکل، می‌توانید مجددا درخواست ویزا دهید؛ البته این بار هم تضمینی برای ویزا شدن شما وجود ندارد و تنها یک روش پیشنهادی است. همچنین اگر مطمئن هستید که دلیل ریجکتی شما موجه نیست، می‌توانید درخواست تجدید نظر یا ریکانسیدریشن دهید. در نهایت امکان پیگیری از طریق دادگاه فدرال یا کورت هم وجود دارد که در این صورت بهتر است حتما از یک وکیل خبره و مجرب کمک بگیرید.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

بسیاری از متقاضیان اخذ ویزا تحصیلی کانادا نگران زبان هستند! بیشتر دانشگاه‌های کانادا دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و دقیقا به همین دلیل بهتر است که دانش و مهارت زبانی شما در حد قابل قبولی باشد. بیشتر دانشگاه‌ها در این کشور، برخورداری از مدرک زبان معتبر (معمولا آیلتس یا تافل) با نمره بالا را جزو شروط پذیرش دانشجو در نظر می‌گیرند. اما برخی از دانشگاه‌ها در بعضی رشته‌ها چنین شرطی را الزامی ندانسته و امکان تحصیل بدون مدرک زبان را نیز فراهم کرده‌اند. البته متقاضی باید پس از پذیرش، دوره‌های ویژه‌ای را گذرانده و دانش زبانی خود را به سطح قابل قبول برساند. با این حال پیشنهاد ما این است که برای برقراری ارتباط بهتر، پیدا کردن شغل مناسب‌تر و موفقیت بیشتر در تحصیل، حتما یک مدرک زبان معتبر داشته باشید.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به اقامت دائم

برخی از دارندگان ویزا تحصیلی کانادا پس از پایان تحصیل در این کشور، تمایل به ماندن و اخذ اقامت دارند. این کار غیرممکن نیست و با توجه به شرایط هر متقاضی، امکان انجام دادن آن وجود دارد. شما باید پس از طی مراحلی طبق برنامه فدرال یا استانی کانادا، برای دریافت اقامت دائم درخواست دهید. مقامات مربوطه شرایط شما را بررسی کرده و پس از آن تصمیم می‌گیرند که آیا واجد شرایط دریافت اقامت این کشور هستید یا نه. بهتر است برای این منظور از وکلای مهاجرت باتجربه کمک بگیرید تا مسیر درست و البته بهتری را به شما پیشنهاد دهند.

تمدید ویزای تحصیلی کانادا

آیا می‌توان ویزا تحصیلی کانادا را تمدید کرد؟ توضیح اینکه شما باید همیشه مراقب مدت اعتبار ویزای خود باشید؛ در غیر این صورت ممکن است اعتبار ویزا پایان یافته و عملا حضور شما در کانادا غیرقانونی محسوب شود. در چنین شرایطی بدیهی است که با مشکلات جدی مواجه شده و حتی ممکن است به کشور مبدأ بازگردانده شوید. بهتر است حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ انقضای ویزا، برای تمدید آن اقدام کنید. برای این کار می‎‌توانید درخواست تمدید ویزای خود را به صورت آنلاین برای اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایید. نکته بسیار مهم این که علاوه بر اعتبار ویزا، باید به تاریخ اعتبار پاسپورت هم توجه داشته و در صورت نیاز، برای تمدید پاسپورت اقدام نمایید.

کار با ویزای تحصیلی کانادا

بعد از اینکه موفق به اخذ ویزا تحصیلی کانادا شدید، بهتر است به فکر یک شغل مناسب هم باشید تا برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور شرایط راحت‌تری داشته باشید. طبق قانون دولت کانادا امکان کار با ویزای تحصیلی این کشور وجود داشته و دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل، کار کنند. در زمان نگارش این متن، دانشجویان بین المللی در کانادا اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را دارند. البته این مدت زمان در تعطیلات بین دو ترم تحصیلی، یا تعطیلات رسمی مانند کریسمس، به ۴۰ ساعت در هفته هم می‌رسد. نکته بسیار مهم این که از تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ آپریل ۲۰۲۴، دانشجویان خارجی می‌توانند بیش از ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار باشند که سیاستی در راستای جبران کمبود نیروی کار در این کشور محسوب می‌شود.

شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

تحصیل در کانادا در هریک از مقاطع تحصیلی، شرایط خاص خود را دارد. البته برای اخذ ویزا تحصلیی کانادا شرایط تقریبا یکسان بوده و تنها برخی از جزئیات (مثل گپ تحصیلی و …) در برخی مقاطع متفاوت است. با این حال ما در ادامه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف را بررسی می‌کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری در این مورد داشته باشید.

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

دارندگان مدرک دیپلم می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه و رشته مورد نظر خود در کشور کانادا اقدام کنند. اگر مدرک دیپلم دارید، امکان تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس را دارید. بهتر است سن شما بین 18 تا 20 سال باشد؛ اما در صورتی که سن شما بیشتر است هم باز شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا را دارید. برای این منظور باید علاوه بر مدارک عمومی، توجیه مناسبی برای گپ تحصیلی هم داشته باشید. یعنی باید افسر را قانع کنید که در طول مدت زمانی که از اخذ مدرک دیپلم شما گذشته تا کنون، دلیل موجهی برای عدم ادامه تحصیل داشته‌اید.

تحصیل در کانادا با مدرک فوق دیپلم

اگر فوق دیپلم دارید و به دنبال اخذ ویزا تحصیلی کانادا هستید، دو گزینه پیش روی شماست. در وهله اول می‌توانید برای مقطع کارشناسی تقاضا دهید و در صورت نیاز، واحدهای گذرانده شده را تطبیق دهید. مسیر دوم تحصیل در کالج است که در این صورت باید واحدهای مورد نیاز را بگذرانید و پس از آن برای اخذ پذیرش دانشگاه در مقطع لیسانس اقدام کنید. با توجه به سن شما ممکن است در این شرایط هم نیاز به توجیه گپ تحصیلی داشته باشید.

تحصیل کارشناسی در کانادا

افرادی که برای تحصیل در مقطع لیسانس یا همان کارشناسی به دنبال دریافت ویزا تحصیلی کانادا هستند، گزینه‌های زیادی در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف پیش روی خود دارند. این افراد می‌توانند در رشته و دانشگاه مدنظر خود، البته به شرط دریافت پذیرش، تحصیل کنند. بهتر است که متقاضان تحصیل کارشناسی در کانادا قبلا برای ارتقا مهارت زبانی خود اقدام کرده و نمره خوبی در آزمون تافل یا آیلتس کسب کرده باشند. به این ترتیب هم تحصیل برای آنها راحت‌تر می‌شود و هم شانس بیشتری برای اخذ ویزا خواهند داشت.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا کمی متفاوت است. برای این منظور باید حتما مدرک لیسانس داشته باشید و بهتر است که رشته مورد نظر شما با رشته‌ای که مدرک لیسانس آن را گرفته‌اید مطابقت داشته باشد. البته امکان ادامه تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط هم وجود دارد؛ اما برخی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی، محدودیت‎هایی دارند و تنها دانشجویان دارای مدرک کارشناسی مرتبط را در مقطع ارشد پذیرش می‌کنند. بهتر است پیش از افدام برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا در این مورد تحقیق کرده و کاملا مطمئن شوید.

تحصیل دکتری در کانادا

تقریبا تمامی دانشگاه‌ها برای پذیرش متقاضیان تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا، مدرک زبان با نمره بالا را الزامی می‌دانند. افرادی که به دنبال تحصیل دکترا در کانادا هستند، در مقایسه با متقاضیان تحصیل کارشناسی، تنوع کمتری را از نظر رشته و دانشگاه پیش رو دارند. بیشتر رشته‌ها در مقطع دکترا محدودیت داشته و تنها متقاضیان با مدرک ارشد مرتبط را می‌پذیرند. نکته مهم دیگر اینکه پذیرش در مقطع دکتری بسیار رقابتی بوده و رزومه متقاضیان تاثیر زیادی در پذیرش یا رد درخواست آنها دارد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری

مدت انتظار برای صدور ویزا تحصیلی کانادا با توجه به کشور مبدأ و عوامل دیگر متفاوت است. شرایط سفارت و آپدیت‌های قوانین هم ممکن است در مدت زمان صدور این ویزا تاثیرگذار باشد. به طور کلی بین 2 تا 20 هفته بعد از انجام انگشت‌نگاری، نتیجه ویزا اعلام خواهد شد. با توجه به تعداد بالای پرونده‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد که ویزا زودتر از 2 ماه صادر شود. لذا بهتر است بازه‌ای چند ماهه را مدنظر داشته باشید تا در صورت طولانی شدن مدت انتظار، غافلگیر نشده و برنامه‌های شما به هم نریزد.

مدت زمان صدور ویزا تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری
اخبار ویزا تحصیلی کانادا

آخرین اخبار ویزا تحصیلی کانادا

اطلاعاتی که در این مطلب ارائه شده‌اند، مربوط به زمان نگارش متن هستند. این درحالی است که قوانین و شرایط تحصیل در کانادا همواره ثابت نبوده و بعضا شاهد ایجاد تغییراتی در آنها هستیم. به عنوان مثال ممکن است دانشگاه‌ها شرایط پذیرش دانشجو را تغییر داده و یا مقامات کانادایی سخت‌گیری‌هایی را در زمینه صدور ویزا اتخاذ کنند. بنابراین بهتر است پیش از هرگونه اقدامی، از آخرین اخبار و تغییرات ایجاد شده در شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا مطلع شوید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق و به روز در این زمینه با AFSویزا تماس بگیرید تا کارشناسان ما ضمن ارائه مشاوره تخصصی رایگان، شما را در جریان آخرین تغییرات ایجاد شده قرار دهند. 

سوالات متداول درباره ویزا تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا تا مدت تحصیل متقاضی اعتبار دارد؛ اما بهتر است همواره اعتبار آن را چک کرده و در صورت نیاز، برای تمدید ویزا اقدام نمایید.

مدرک زبان در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا الزامی است؛ اما برخی از دانشگاه‌ها در برخی از رشته‌ها این مدرک را الزامی ندانسته و دانشجو باید در دوره‌های ویژه‌ای شرکت کند.

بله؛ دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند طبق شرایط و قوانین خاصی، همزمان با تحصیل در این کشور کار کنند.