ویزا تحصیلی ایتالیا

ویزا تحصیلی ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا به دلایلی همچون برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت، هزینه‌‌های مقرون به صرفه و وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور، طرفداران زیادی دارد. دانشگاه‌های ایتالیا از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند و شما نه تنها تدریس عالی را تجربه می کنید، بلکه این شانس را خواهید داشت که در یکی از زیباترین کشورهای جهان زندگی کنید. بدین منظور شما نیاز به اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا دارید. دریافت این ویزا مراحل و شرایطی دارد که در ادامه مطلب، به تفصیل آنها را بررسی می کنیم. اگر قصد اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا دارید، کافی است با مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS تماس بگیرید؛ کارشناسان ما به شما مشاوره تخصصی داده و کمک می کنند که این پروسه را به درست ترین شکل طی کنید. 

مراحل اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزا تحصیلی ایتالیا باید مراحلی را به ترتیب طی کنید که عبارتند از:

  1. دریافت مدرک زبان ایتالیایی ( با توجه به شرایط دانشگاه مورد نظر)
  2. گردآوری تمامی مدارک مورد نیاز بر اساس چک لیست
  3. اخذ پذیرش از دانشگاه یا موسسه مورد نظر
  4. دریافت و تکمیل فرم درخواست ویزا
  5. پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت ویزا
  6. تعیین تاریخ مصاحبه سفارت و حضور به موقع در مصاحبه
  7. مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایتالیا
  8. انتظار برای اعلام نتایج درخواست ویزا

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا

بعد از این که برای تعیین وقت سفارت ایتالیا اقدام کردید، نیاز است که برای صدور ویزا تحصیلی ایتالیا، مدارک خاصی را آماده کرده و آنها را در روز موعود به کارشناس سفارت تحویل دهید. مدارکی که شما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شوند: 

  1.   پاسپورت
  2.   فرم پرشده درخواست ویزا ایتالیا 
  3.   ارائه دعوت نامه در صورت وجود
  4.   انگیزه نامه 
  5.   عکس (متناسب با شرایط اعلام شده)
  6.   گردش حساب و تمکن مالی
  7.   ارائه گواهی اشتغال به تحصیل یا کار 
  8.   مدارک مربوط به آزمون بین المللی زبان
  9.   اصل و ترجمه تمامی اسناد مربوط به ملک (در صورت نیاز)
  10. بیمه مسافرتی 
  11. اصل و ترجمه سند ازدواج (در صورت تاهل)
  12. رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل
  13. ترجمه مدارک مربوط به مقطع مورد نظر + نمرات ترجمه شده + تایید دادگستری و وزارت امور خارجه  

تمکن مالی برای ویزا تحصیلی ایتالیا

سوالی که در اغلب موارد مواقع از ما پرسیده می‌شود این است که هزینه ویزا تحصیل ایتالیا چقدر است؟
پاسخ به این سوال به صورت واحد و با یک مبلغ واحد ممکن نیست؛ چرا که عوامل و شرایط مختلفی مثل، ریافت بورسیه تحصیلی، انتخاب دانشگاه، رشته تحصیلی و… در تعیین هزینه نهایی دخیل هستند.
زمانی که شما بورسیه تحصیلی دریافت کنید قطعا هزینه‌های تحصیل شما نسبت به اپلای تحصیلی بدون ویزا کاهش پیدا می‌کند.

خبر خوب این است که در موسسه مهاجرتی ای اف اس از شما پیش پرداختی دریافت نخواهد شد و تمام هزینه‌ها بعد از ویزا شدن از شما دریافت می‌شود. شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های ویزا تحصیلی ایتالیا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی و گردشگری AFS تماس حاصل فرمایید. 

شرایط سنی ویزا تحصیلی ایتالیا

یکی از موارد مهمی که باید برای دریافت ویزا تحصیلی ایتالیا به آن توجه کنید، مربوط به سن شماست. شرایط سنی ویزای تحصیلی ایتالیا بسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و بعضا رشته ای که انتخاب کرده اید، متفاوت است. به عنوان یک فرد 32 ساله متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی، شانس کمی برای اخذ ویزای ایتالیا دارد. 

معمولا از سن 18 تا 24 سال برای مقطع کارشناسی از سن 24 تا 30 مقطع کارشناسی ارشد و از سن 28 تا 33 سال برای مقطع دکتری، رنج سنی مناسبی محسوب می شود.  در صورتی که سن شما از محدوده در نظر گرفته شده بیشتر باشد، باید دلیل موجهی برای گپ تحصیلی (فاصله بین اخذ آخرین مدرک تحصیلی خود تا حال حاضر) داشته باشید.

_

مشاوره رایگان مهاجرتی

ویزا تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی ممکن است؛ اما این که بدون مدرک زبان به دنبال تحصیل در این کشور هستید را از ذهن خود بیرون کنید؛ چرا که این روش تنها برای افرادی که مقطع تحصیلی پیشین خود را به زبان انگلیسی گذرانده‌اند، امکان پذیر است.

با شرکت در آزمون آیلتس یا تافل و کسب نمره آیلتس 6 و تافل 80 امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی را خواهید داشت.

افرادی که زبان ایتالیایی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، باید بدانند که سطح زبانی آنها باید B2 باشد؛ البته فراموش نکنید که کسب حداقل نمره در هر مقطع تحصیلی متفاوت است؛ مثلا در مقطع دکتری شما به آیلتس 6/5 الی 7 نیاز دارید. بهتر است پیش از اقدام برای ویزا تحصیلی ایتالیا در خصوص مدارک زبان مورد نیاز برای دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر خود اطمینان کامل داشته باشید.

مدت زمان صدور ویزا تحصیلی ایتالیا

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا مدت زمانی طول می کشد؛ اما این مدت زمان ثابت نیست و بسته به شرایط و معیارهای مختلفی، ممکن است متفاوت باشد. شرایط سفارت، رشته و مقطع تحصیلی، دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید و موارد دیگری ممکن است مدت زمان صدور ویزا تحصیلی ایتالیا را کوتاه یا بلندتر از حالت عادی کنند. در حالت عادی بین 4 تا 6 هفته طول می کشد تا ویزای شما صادر شود. 

ریجکتی ویزای تحصیلی ایتالیا

یکی از مشکلاتی که برخی از متقاضیان ویزا تحصیلی ایتالیا با آن مواجه می شوند، ریجکتی است. به دلایل مختلفی ممکن است درخواست شما توسط آفیسر یا کنسول تایید نشده و رد شود. این مسئله دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: 

  • داشتن سوء پیشینه 
  • قانع نشدن افسر پرونده در خصوص بازگشت متقاضی به کشور پس از پایان دوره تحصیل 
  • نامعتبر بودن پاسپورت و سایر مدارک 
  • ناکافی بودن تمکن مالی 
  • مخدوش یا ناقص بودن مدارک ارائه شده 
  • مغایرت اظهارات متقاضی با مدارک ارائه شده 

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی ایتالیا 

اگر درخواست شما برای دریافت ویزا تحصیلی ایتالیا رد شده است، ممکن است تحت شرایطی بتوانید این مشکل را حل کنید. شما می توانید به ریجکت شدن خود اعتراض کرده و منتظر رسیدگی سفارت یا کنسولگری ایتالیا به درخواست خود باشید. اگر مطمئن هستید که تمامی مدارک شما کامل و صحیح بوده و تنها به دلیل اشتباه سفارت ریجکت شده اید، ممکن است به اعتراض شما رسیدگی شود. در غیر این صورت، معمولا اعتراض بی فایده است و باید در زمان مناسب بعدی، مجددا برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید.

 برای اخذ اقامت دائم باید مشغول به کار شوید و سپس بعد از گذشت چند سال، متناسب با شرایط اعلام شده، برای دریافت اقامت دائم ایتالیا درخواست دهید.

بله!
تحصیل و تدریس در برخی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و در برخی دیگر به زبان ایتالیایی است.

 مدارک شناسایی، عکس، مدارک تحصیلی، سوابق شغلی، انگیزه نامه، نامه پذیرش دانشگاه و… نیاز دارید. 

 کشور ایتالیا برای هر مقطع تحصیلی یک بازه سنی تعیین کرده است.