ویزا تحصیلی آلمان

ویزا تحصیلی آلمان

امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان، کیفیت بالای آموزش، کشور و اقتصاد پیشرفته، هزینه های زندگی و تحصیل کمتر و بسیاری موارد دیگر آلمان را به مقصدی جذاب برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است.  

برای تحصیل در این کشور و اخذ ویزا تحصیلی آلمان مراحل و شرایط مشخصی وجود دارد که آگاهی از آنها، شانس شما برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، کشور “Dichter und Denker” (شاعران و متفکران) را افزایش می دهد. 

ما در ادامه به بررسی تمامی موارد کاربردی می پردازیم که باید آن‌ها را در پروسه دریافت ویزای تحصیلی آلمان رعایت کنید. علاوه بر این شما می توانید با تماس با مجموعه مهاجرتی AFS و با دریافت مشاوره، از کلیه شرایط لازم برای اخذ ویزا تحصیلی کشور آلمان آگاه شوید.

انواع ویزا تحصیلی آلمان  

متناسب با مقطع تحصیلی مورد تقاضای شما برای ادامه تحصیل، شما باید برای یکی از چهار نوع ویزا تحصیلی آلمان اقدام کنید. اگرچه مراحل کلی اخذ هر یک از انواع ویزای تحصیلی آلمان یکسان است، اما تفاوت‌های جزئی نیز برای هر کدام از آنها وجود دارد. افراد می توانند برای اخذ یکی از ویزاهای زیر و ادامه تحصیل در آلمان اقدام کنند. 

  • ویزای کالج آلمان (بابت تحصیل در مقطع کارشناسی)
  • ویزای کالج پزشکی آلمان (بابت تحصیل پزشکی و زیرشاخه های آن)
  • ویزای تحصیل کارشناسی ارشد آلمان
  • ویزای تحصیل دکتری در آلمان

ویزای کالج آلمان برای فارغ التحصیلان دبیرستانی

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را در کشور آلمان دارید ، باید نسبت به اخذ ویزا کالج آلمان اقدام کنید. دقت کنید که با توجه به تفاوت سیستم آموزشی ایران و آلمان، ممکن است که پیش از ورود به کالج، ملزم به گذراندن دوره آمادگی باشید. ریزنمرات دیپلم و مدرک زبان از مدارک ضروری برای اپلای تحصیلی در این مقطع است. برای جزئیات بیشتر در رابطه با شرکت در دوره های زبان آلمانی در این کشور، پیش از آغاز تحصیل در این مقطع، می توانید از مشاوره کارشناسان ما در مجموعه AFS بهره مند شوید. شما در این مقطه باید حداقل نمره معادل سطح B1 را در آزمون های رسمی زبان آلمانی کسب کنید.

ویزای کالج آلمان برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی

برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های آلمان؛ مراحل به تا حد زیاد شبیه به درخواست برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. با توجه به 1 ساله بودن دوره دیپلم در آلمان، دانش آموزان ایرانی باید بعد از فارغ التحصیلی نسبت به ثبت نام و گذراندن سال سیزدهم دوره دیپلم در آلمان اقدام کنند. در مرحله بعد، متقاضی در آزمون ورودی دانشگاه های آلمان شرکت می کند و در صورت کسب نمره مد نظر می تواند در دانشگاه های پزشکی این کشور مشغول به تحصیل شود. البته برای این منظور ارائه مدرک زبان حداقل B2 الزامی است.

ویزای کالج آلمان برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی

ویزای تحصیل کارشناسی ارشد آلمان

روند اپلای تحصیلی در آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد با مقطع کارشناسی متفاوت است. شما به دو روش می توانید برای این مقطع اپلای کنید:

  • روش مستقیم
  • روش غیر مستقیم

در صورتی که سطح زبان آلمانی یا انگلیسی شما با معیارهای دانشگاه مقصد مطابقت داشته باشد شما می توانید به صورت مستقیم برای ادامه تحصیل در آلمان و در مقطع کارشناسی اقدام کنید و بلافاصله بعد از اخذ ویزا در کلاس های خود حاضر شوید. اما در روش غیر مستقیم شما ابتدا در یک دوره زبان حداکثر یکساله شرکت می‌کنید و سپس برای ادامه تحصیل اقدام می‌کنید. اما حتی در این روش نیز باید مدرک زبان حداقل B1 را دارا باشید.



ویزا تحصیل کارشناسی ارشد آلمان

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

در صورت دریافت پذیرش در دانشگاه دولتی، شما می توانید نه تنها به صورت رایگان به تحصیل خود ادامه دهید، بلکه در صورت احراز شرایط برای دریافت فاند آموزش نیز اقدام کنید. دقت کنید که شانس شما برای پذیرش در نوبت ماه سپتامبر تقریبا 3 برابر نوبت های پذیرش دیگر است و شما باید در اغلب موارد رشته ای مرتبط با رشته کارشناسی خود را انتخاب کنید.

 

برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های آلمان درس میخوانند؛ بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه تحصیل متنوعی ارائه میشود که شرایط تحصیل در آلمان را آسانتر هم میکند.

5 مرحله اصلی در اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزا تحصیلی آلمان چند مرحله اساسی وجود دارد که طی کردن آن‌ها الزامی است. این مراحل به ترتیب عبارت است از:

  1. دریافت مشاوره تخصصی
  2. انتخاب رشته و نوع دانشگاه
  3. اپلای تحصیلی برای دانشگاه‌های آلمان 
  4. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان 
  5. اخذ ویزا تحصیلی آلمان
5 مرحله در اخذ ویزای تحصیلی آلمان
دریافت مشاوره تخصصی برای ویزا تحصیلی آلمان

دریافت مشاوره تخصصی

با دانش زبان کافی و همچنین آشنایی با مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان، شما می توانید برای اخذ ویزا به صورت فردی اقدام کنید. اما در نظر داشته باشید که فرایند انتخاب و مکاتبه با دانشگاه برای اخذ پذیرش، و نکات هر چند کوچک اما به شدت تاثیرگذار در فرایند اخذ ویزا پس از پذیرش دانشگاه، نقشی کلیدی را در موفقیت شما در این مسیر دارد. کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی ای اف اس، آماده انتقال این تجربیات به شما هستند.

انتخاب رشته و نوع دانشگاه

با توجه به رشته و هدفی که برای تحصیل دارید باید به تحقیق درباره انواع دانشگاه‌های کشور آلمان بپردازید. زمانی که پروسه تحقیق و مشورت شما با افراد با تجربه به پایان رسید، زمان مکاتبه با دانشگاه‎های مدنظر شما آغاز می‌شود.

مرحله مکاتبه یا همان اپلای تحصیلی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که دریافت ویزای تحصیلی آلمان به پذیرش شما از دانشگاه وابسته است. گفتنی است که رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید با رشته شما در مقطع کارشناسی مرتبط باشد. دانشگاه های دولتی و خصوصی با توجه به اعتبار و رتبه بندی خود شرایط متفاوتی را برای دانشجویان در نظر میگیرند. اما برای تحصیل رایگان در دانشگاه ای دولتی شما باید معدل بالای 15 داشته باشید. البته شرط معدل در دوره های دکترا، با توجه به ویژگی پژوهشی بودن آن نقش کمتری دارد.

اپلای تحصیلی برای دانشگاه های آلمان

با تماس با دفتر بین المللی دانشگاه، بررسی کنید که آیا شرایط پذیرش دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید را دارید یا خیر. برای پذیرش به مدرک تحصیلی عالی (Hochschulzugangsberechtigung – HZB) یا معادل آن نیاز دارید. دانشجویان ایرانی با مدارک خارج از منطقه اتحادیه اروپا ممکن است پس از شرکت در یک دوره مقدماتی (Studienkolleg) در آزمون ورودی دانشگاه (Feststellungsprüfung) شرکت کنند. حتی اگر شرایط پذیرش را داشته باشید، اغلب نمی‌توانید مستقیماً ثبت نام کنید. محبوب‌ترین دوره‌های تحصیلی در آلمان معمولاً دارای محدودیت‌های خاصی به نام (Numerus Clausus یا NC) هستند. برنامه ریزی صحیح در این مرحله نقشی کلیدی دارد.

تاثیر انگیزه نامه در فرایند پذیرش تحصیلی

یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید برای اخذ پذیرش دانشگاهی ارائه دهید، نوشتن انگیزه نامه یا LOM یا SOP است. عدم ارائه انگیزه نامه مناسب و یا کپی برداری از انگیزه نامه های موجود در اینترنت، تاثیر به شدت منفی در ارزیابی پرونده شما از سوی دانشگاه دارد.

انگیزه نامه از بخش های مهمی شامل موارد زیر تشکیل می شود:

  • بیان علت انتخاب این دانشگاه
  • بیان هدف شما از انتخاب این رشته تحصیلی
  • دلیل شما برای تحصیل در آلمان و نه کشور خودتان
  • بیان گره های احساسی و منطقی شما برای بازگشت به کشورتان
  • به طور خلاصه صحبت درباره سابقه تحصیلی و فعالیت‌های تحصیلی

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا بهترین انگیزه نامه را با توجه به موقعیت تحصیلی که دارید، ارائه دهید.

پرداخت هزینه اپلیکیشن تحصیلی برای بررسی مدارک

برای این که این دانشگاه مدارک شما را بررسی کند باید هزینه‌ای برابر با 100 تا 300 دلار پرداخت کنید؛ البته در برخی از دانشگاه‌ها این مبلغ ممکن است بیشتر شود.

تا زمانی که این هزینه را پرداخت نکنید، مدارک شما مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. در ضمن پس از تایید پذیرش و در صورت تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان باید شهریه ترم اول و یا در برخی موارد ترم دوم را نیز از قبل پرداخت کنید تا نامه پذیرش دانشگاه شما به صورت رسمی برای شما ارسال شود.

پرداخت هزینه اپلیکیشن تحصیلی

ددلاین یا زمان بندی مناسب برای اخذ ویزا

به عبارتی شما باید تحقیق و مطالعه درباره دانشگاه و رشته مورد نظر خود را از 6 ماه قبل از اپلای تحصیلی آغاز کنید؛ چرا که ممکن است با زمان بندی اشتباه به آغاز سال تحصیلی نرسید و مجبور باشید یک یا دو ترم عقب بیفتد.
به همین خاطر علاوه بر زمان بندی مناسب و دقیق نیاز است که با چندین دانشگاه مکاتبه کنید تا به محض پذیرش به سراغ آماده سازی دیگر مدارک که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، بپردازید.

اخذ پذیرش از دانشگاه آلمان

اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

برای این که نامه پذیرش از دانشگاه مد نظر خود را دریافت کنید باید تمامی خواسته‌های دانشگاه را برآورده کنید؛ مثلا تهیه مدارک مورد نیاز و ارسال آن‌ها برای دانشگاه هدف یا حتی مدارکی کافی جهت این که شما از تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در کشور آلمان برخوردار هستید. مهم‌ترین مدارکی که باید برای تهیه آن‌ها اقدام کنید، عبارت است از:

  • ترجمه شده مدارک تحصیلی سال‌های قبل
  • ترجمه شده ریز نمرات سال‌های پیشین
  • مدرک زبان مورد تایید کشور آلمان
  • حد نصاب معدل با توجه به قوانین آموزشی کشور آلمان
  • تهیه رزومه برای رشته و پورتفولیو برای رشته‌های هنری 

مرحله نهایی دریافت ویزای تحصیلی آلمان

برای این که نامه پذیرش از دانشگاه مد نظر خود را دریافت کنید باید تمامی خواسته‌های دانشگاه را برآورده کنید؛ مثلا تهیه مدارک مورد نیاز و ارسال آن‌ها برای دانشگاه هدف یا حتی مدارکی کافی جهت این که شما از تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در کشور آلمان برخوردار هستید. مهم‌ترین مدارکی که باید برای تهیه آن‌ها اقدام کنید، عبارت است از:

  • ترجمه شده مدارک تحصیلی سال‌های قبل
  • ترجمه شده ریز نمرات سال‌های پیشین
  • مدرک زبان مورد تایید کشور آلمان
  • حد نصاب معدل با توجه به قوانین آموزشی کشور آلمان
  • تهیه رزومه برای رشته و پورتفولیو برای رشته‌های هنری 
دریافت ویزای تحصیلی آلمان

جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

مدارک لازم برای ویزا تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزا تحصیلی آلمان باید مدارک مهمی مانند: مدارک هویتی، تحصیلی، مالی و… ارائه دهید تا ویزا برای شما صادر شود. تمامی مدارک لازم در روز دریافت مشاوره از موسسه مهاجرتی AFS به شما معرفی می‌شود.

رزرو وقت سفارت آلمان

برای تعیین وقت سفارت تحصیلی آلمان باید به سایت ویزا متریک مراجعه کنید و با پرداخت هزینه، ثبت اطلاعات شخصی یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. بعد از انتخاب ویزا تحصیلی وقت آن رسیده است که زمان و روز مصاحبه را تعیین کنید و در همان روز برای مصاحبه تحصیلی آلمان حضور پیدا کنید. بعد از نوبت گیری به ایمیل شما یک کد پیگیری ارسال می‌شود که به هیچ عنوان این پیام را نباید حذف کنید؛ چرا که در روز مصاحبه به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
در روز مراجعه به ویزا متریک پس از تحویل برگه وقت سفارت و پرداخت هزینه، با ورود به کارگزاری سفارت نسبت به تحویل مدارک اقدام کنید و سپس فرایند انگشت نگاری بیومتریک را طی می کنید. در انتها رسید پیکاپ ویزا را دریافت می کنید که باید در زمان اعلام نتیجه و دریافت ویزا آن را به کارگزاری ویزا متریک تحویل دهید.

وقت سفارت آلمان

مدارک لازم برای ویزا تحصیلی آلمان

در چند پاراگراف قبلی کمی درباره مدارک صحبت کردیم اما در این بخش مهم‌ترین مدارکی که باید برای تهیه آن‌ها اقدام کنید را معرفی خواهیم کرد. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزا تحصیلی آلمان به قرار زیر است:

  • پاسپورت معتبر 
  • اوراق هویتی
  • سند ازدواج شما (در صورت تاهل)
  • عکس های اخیر شما به سبک پاسپورت (3 عدد). 
  • فتوکپی از عناوین قبلی اقامت آلمان (در صورت وجود)
  • اثبات منابع مالی “Finanzierungsnachweis”.
  • گواهی اعطای بورسیه که باید میزان هزینه‌هایی را که پوشش می‌دهد نشان دهد.
  • تضمین بانکی، توسط یک بانک معتبر آلمانی برای شما صادر شده است.
  • مدرک پذیرش دانشگاه
  • تایید پذیرش در مطالعات “Zulassungsbescheid”. صادر شده توسط یک ارائه دهنده آموزش عالی معتبر در آلمان، که نشان دهنده زمان شروع تحصیل و زبان تدریس است.
  • مدرک پذیرش مشروط “Bedingter Zulassungsbescheid” و یک دوره فشرده تایید شده “Intensive-Sprachkurs”. نامه باید نشان دهد که شما برای شرکت در یک دوره فشرده زبان قبل از گرفتن پذیرش نهایی دانشگاه شرطی تایید شده‌اید. این دوره باید بیش از 6 ماه طول بکشد و حداقل 18 ساعت درس در هفته داشته باشد.
  • مدرک پذیرش مشروط دانشگاه
  • نامه ای از “uni-assist”.
  • اثبات پرداخت هزینه برای دوره زبان. همراه با مکان تایید شده در دوره. پرداخت باید حداقل 3 ماه اول را پوشش دهد.
  • تایید پذیرش در دوره مقدماتی دانشگاه “Studienkolleg”.
  • مدارک تحصیلات قبلی شما
  • اصل گواهی پایان تحصیل
  • مدرک تحصیلی. (اگر وارد تحصیلات کارشناسی ارشد یا دکترا می شوید)
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • مدرک زبان 

ویزا تحصیلی آلمان با مدرک دیپلم

برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم، باید دوره 1 ساله (سال سیزدهم در سیستم آموزشی آلمان) را سپری کنید. سپس می توانید با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنید. دقت کنید که شما برای این منظور به حداقل مدرک زبان B1 نیاز دارید؛ اما در صورت کسب مدرک بالاتر و معدل بهتر شانس پذیرش و اخذ ویزا تحصیلی آلمان برای شما بیشتر می شود.

ویزا تحصیلی دانش آموزی آلمان

خانواده‌های ایرانی ممکن است که قصد داشته باشند فرزندان خود را از همان کودکی برای تحصیل به آلمان بفرستند. پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان مقاطع تحصیلی است که فرزندان شما باید آن‌ها را طی کنند. از 6 تا 18 سالگی این مقاطع آغاز می‌شوند. با توجه به ایالت و مدرسه انتخابی شرایط شما تغییر پیدا می‌کند. شما باید با توجه به مدرسه‌ای که پذیرش دریافت می‌کنید برای تهیه مدارک اقدام کنید.

شرایط ویزای تحصیلی آلمان

از مهمترین شرایط اخذ ویزا تحصیلی آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه تمکن مالی کافی
  • ارائه لیست کامل مدارک مورد نیاز
  • تکمیل صحیح و دقیق فرم درخواست ویزا
  • ارائه پذیرش از سوی موسسات مورد تایید در آلمان به سفارت

ویزا تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

در عمل اخذ ویزا تحصیلی آلمان بدون ارائه تمکن مالی امکان ندارد. تمکن مالی سندی است که به دولت و سفارت آلمان ثابت می کند که شما توان پرداخت هزینه تحصیل و زندگی خود را در آلمان دارید. به همین دلیل در صورت تحصیل در دانشگاه های خصوصی مبلغ تمکن مالی افزایش چشمگیری خواهد داشت. اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های دولتی باشید، شهریه شما بسیار کمتر و یا حتی ممکن است رایگان باشد، اما هنوز شما باید برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی تمکن مالی مناسب را ارائه دهید.

هزینه ویزا تحصیلی آلمان

هزینه ویزا تحصیلی آلمان چقدر است؟

در کل فرایند اخذ ویزای تحصیلی آلمان شامل هزینه ها زیر می شود:

  • هزینه ترجمه رسمی مدارک
  • هزینه عکاسی
  • هزینه وقت سفارت
  • هزینه بررسی پرونده
  • هزینه اپلیکیشن فی (بررسی پرونده تحصیلی )
  • هزینه بلیط
  • شهریه دانشگاه

مجموعه مهاجرتی AFS تا بعد از ویزا شدن از شما مبلغی را دریافت نمی‌کند؛ در واقع هزینه نهایی بعد از ویزا شدن از شما گرفته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که با موسسه تماس حاصل فرمایید.

نخستین مرحله دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان است، در ادامه شما باید نسبت به گردآوری مدارک و اخد ویزا تحصیلی آلمان اقدام کنید که فرایندی مجزا از پذیرش تحصیلی دارد. 



  • ویزای کالج آلمان (بابت تحصیل در مقطع کارشناسی)
  • ویزای کالج پزشکی آلمان (بابت تحصیل پزشکی و زیرشاخه های آن)
  • ویزای تحصیل کارشناسی ارشد آلمان
  • ویزای تحصیل دکتری در آلمان

حداقل مدرک زبان که برای این ویزا نیاز است B2 است. البته در برخی از شرایط اماکن اخذ ویزا با مدرک B1 نیز وجود دارد، اما ارائه مدرک زبان بالاتر و معدل بتر شانس شما برای اخذ ویزا را بالا می برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *