ویزا تحصیلی

ویزای تحصیلی

افراد به دلایل متفاوتی مانند کسب مدرک از دانشگاه‌های معتبر و یا کسب اقامت دائم، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و اخذ ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند. اما در هر صورت، تمامی افراد باید فرایندی تقریباً مشابه را برای گرفتن ویزای تحصیلی طی کنند. البته باید در نظر داشت که در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی برای ادامه تحصیلی دانشجویان خارجی وجود دارد. در حال حاضر کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا و انگلیس از محبوب‌ترین مقصدهای مورد نظر دانشجویان ایرانی هستند.

ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف از 12 ماه (1 سال) برای برخی از دوره‌های فنی حرفه‌ای، تا 4 یا 5 سال برای دوره‌های دکترا صادر می‌شود. در نظر داشته باشید که در صورت تمایل به کسب اقامت دائم از طریق ادامه تحصیل در کانادا و یا هر کشور دیگر، باید در دوره‌های حداقل 2 ساله شرکت کنید. اگر به دنبال جزئیات بیشتری در رابطه با مهاجرت تحصیلی هستید، توصیه می‌کنم با ما همراه شوید.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

دانشجویان ایرانی امکان ادامه تحصیل در کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی را دارند که در ادامه به ترتیب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ویزای تحصیلی کانادا

یکی از مقصدهای محبوب دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل کانادا است. دانشگاه های کانادا از اعتبار جهانی بالایی برخوردار هستند و امکانات خوبی را به لحاظ تحصیل و آینده شغلی در اختیار دانشجویان قرار می دهند. از طرف دیگر، هزینه تحصیل در کانادا نسبت به کشور آمریکا پایینتر است، هر چند که هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی از دیگر از کشورها بسیار بالاتر است، اما ویژگی های منحصر به فرد کانادا، امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی و همچنین ویژگی‌های ویزای دانشجویی کانادا برای متقاضیان متاهل، رقابت برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را همواره داغ نگه داشته است. یکی از مهمترین ویژگی های اپلای تحصیلی کانادا، امکان اشتغال همسر فرد دانشجو در زمان تحصیل وی در کشور کاناداست. علاوه بر این، با تحصیل در دوره‌هایی با حداقل دو سال تحصیل، امکان درخواست برای Permanent Residency ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بورسیه تحصیلی، دانشگاهها و دوره‌های پرکاربرد در کانادا، به صفحه ویزای تحصیلی کانادا مراجعه کنید.

آب و هوا در کانادا

اگر به فکر تحصیل در کانادا هستید، باید در نظر داشته باشید که کانادا در کل کشور گرمی نیست و تنها در شهرهای جنوبی و جنوب غربی است که تناسب بهتری بین فصل های سرد و گرم سال برقرار است. سطح امنیت و رفاه زندگی در کانادا مثال زدنی است و بدون شک یکی از بهترین کشورها برای پرورش و تربیت فرزندان شما خواهد بود. محیط زیست زیبای کانادا در بسیاری از تصاویر اینترنتی قابل مشاهده است و حفظ آن یکی از اولویت های مردم صلح جو و دولت کانادا بوده است.

زبان در کانادا

شهروندان در استان کبک کانادا، علاوه بر زبان انگلیسی به زبان فرانسه نیز مسلط هستند. به همین دلیل ممکن است برخی از دانشگاه های کانادا در این استان تسلط به زبان فرانسه یک مزیت و امتیاز محسوب شود. اما در کل میتوان گفت تحصیل در اغلب نقاط کانادا به زبان انگلیسی است. اگر به دنبال آزمون زبان مناسب برای تحصیل در کانادا هستید، آزمون بین المللی زبان آیلتس در بیشتر دانشگاه‌های این کشور مورد پذیرش است. علاوه بر این مدرک تافل نیز به صورت گسترده مورد تایید مراکز آموزشگاهی این کشور است. اما در رابطه با آزمون PTE، باید گفت که این آزمون اصالتا استرالیایی برای درخواست ادامه تحصیل در همه دانشگاه های کانادا کاربرد ندارد. به همین دلیل بررسی مدارک مورد نیاز دانشگاه پیش از اقدام بهترین رویکرد ممکن است.

ویزای تحصیلی آمریکا

بسیاری از دانشگاه‌های برجسته و مطرح دنیا مانند هاروارد، ییل، پرینستون و غیره در کشور آمریکا قرار دارند . با توجه به پیشگامی این کشور در تولید علم و فناوری، مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از رویاهای بسیاری از دانشجویان ایرانی است. با توجه به محدودیت های موجود برای سفر ایرانیان و کسب ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان؛ فرایند و رقابت برای اپلای تحصیلی آمریکا پیچیده و تنگاتنگ است. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت تاهل فرد متقاضی، امکان کار تمام وقت برای همسر وی وجود ندارد، به همین دلیل تامین هزینه های مالی زندگی در آمریکا ممکن است برای برخی مشکل باشد.

هزینه های زندگی و آب و هوا در آمریکا

کشور پهناور آمریکا، به وسعت یک قاره، از شمال تا جنوب آب و هوای متنوعی را به نمایش می گذارد. هر چند که در مقایسه با کشور کانادا فاصله بیشتری از قطب دارد و به همین دلیل آب و هوای آن برای زندگی مساعد تر است. اما در بخش‌های مرکزی، آب و هوا خشک تر و در بخش های نزدیک تر به سواحل اقیانوس آب و هوا مطلوب‌تر است.

هزینه‌های زندگی در ایالت های وشهرهای مختلف آمریکا متفاوت است. باید در نظر داشته باشید که زندگی در مراکز ایالت‌های گران آمریکا مانند واشنگتن، هزینه بیشتری را به شما متحمل می‌کند اما ایالت هایی نیز هستند که هزینه های زندگی در آنها در مقایسه با شهرهایی مانند واشنگتن یا نیویورک کمتر است. در فرایند کسب ویزای دانشجویی، محاسبه این هزینه ها و داشتن تمکن مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویزای تحصیلی آلمان

آلمان به عنوان قدرتمندترین کشور اروپایی و در حوزه شنگن، و امکان تحصیل رایگان در این کشور یکی از مقصد های محبوب دانشجویان در اروپاست. این کشور با سابقه کهن در اروپا به عنوان مهد فلسفه و صنعت شناخته می‌شود و کیفیت یکی از خصوصیات شاخص این کشور در تمامی عرصه‌های فناوری، تولید، تحصیل و زندگی بوده است. شما در آلمان می‌توانید به زبان آلمانی و انگلیسی تحصیل کنید، اما باید در نظر داشته باشید که برای زندگی و یا کار همزمان با تحصیل به زبان آلمانی نیاز پیدا خواهید کرد. شما میتوانید برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی (ویزای کالج آلمان) یا (ویزای کالج پزشکی)، کارشناسی ارشد، دکتری اقدام کنید. همانند بسیاری از کشورها، می بایست برای ادامه تحصیل در آلمان، ابتدا نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه اقدام کنید.

هزینه‌ها و آب و هوای آلمان

آب و هوا در اکثر شهرهای آلمان در مرکز اروپا، بیشتر آب و هوای قاره ای است به این معنی که تابستان گرم و معتدل و زمستان ها سرد است. هزینه تحصیل در آلمان، متناسب با نوع دانشگاهی مورد نظر شما متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای دانشجویان بین المللی رایگان است. البته ممکن است برای ثبت نام در هر ترم مبلغی جزئی از دانشجویان دریافت شود. اما اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های خصوصی باشید، هزینه تحصیل از سوی دانشجو پرداخت می شود و متناسب با هر دانشگاه هزینه آن متفاوت خواهد بود.

ویزای تحصیلی ایتالیا

در سال‌های اخیر، ایتالیا به یکی از مقصد های محبوب ویزای تحصیلی تبدیل شده است. شما می توانید در این کشور در مقاطع کارشناسی، کا رشناسی ارشد و دکتر تحصیل کنید. برنامه بورسیه استانی، یکی از محبوب ترین گزینه های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. تحصیلات آکادمیک در این کشور تاریخی اروپایی سابقه ای طولانی دارد و به همین دلیل دانشگاه‌های این کشور از مراکز اصلی تولید علم به شمار می‌آیند. یکی دیگر از ویژگی های تحصیل در ایتالیا، ارائه برنامه های درسی در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی است. البته اگر به دنبال کار همزمان با تحصیل باشید، باید به زبان ایتالیایی آگاه باشید. شما به مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر قادر به کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته هستید که حقوقی در حدود 10 یورو به ازای هر ساعت کار را برای شما فراهم میکند.

هزینها و آب و هوای ایتالیا

هزینه ای کم و دانشگاه هایی با تراز بالای جهانی از مزیت های اصلی تحصیل در ایتالیا است. سیستم آموزش عالی ایتالیا به نحوی طراحی شده است که امکان انواع بورسیه را برای دانشجویان خارجی فراهم میکند. به همین دلیل شما میتوانید با کمترین هزینه ممکن، تحصیل خود را در این کشور اروپایی آغاز کنید. اما کشور چکمه چه آب و هوایی دارد؟ ایتالیا در بخش های جنوبی و شمالی از آب و هوایی متفاوتی برخوردار است. در حالی که استان‌های جنوبی در زمستان هوای معتدل را تجربه میکنند، در شمال آب و هوای سرد تری در زمستان جریان دارد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی

با توجه به نرخ برابری دلار به واحد پول ایران، یکی از دغدغه های همیشگی ایرانیان در حوزه مهاجرت تحصیلی یا اخذ ویزای دانشجویی، هزینه‌های مورد نیاز است. ادامه تحصیل در خارج از کشور یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت و اما در عین حال هزینه‌بر در مقایسه با مهاجرت کاری است. در کل شما برای اخذ ویزای تحصیلی باید برای پرداخت چند هزینه مشخص آماده باشید و مدارک لازم برای اثبات توان مالی خود را تهیه کنید. در ادامه به بررسی کلی این هزینه‌ها می پردازیم.

هزینه ثبت درخواست ادامه تحصیل (Application Fee)

در ابتدای فرایند اخذ ویزای تحصیلی، شما می‌بایست مبلغی را تحت عنوان Application Fee به دانشگاه پرداخت کنید. بدون پرداخت این هزینه، دانشگاه‌ها نسبت به بررسی پرونده و پذیرش متقاضی اقدام نمی‌کنند. این هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است، اما در بیشتر دانشگاه‌های کانادا مبلغی بین 100 تا 200 دلار کانادا را شامل می‌شود. در آلمان نیز این هزینه مبلغی بین 100 تا 200 یورو را شامل می‌شود.

پیش پرداخت (Deposite)

پرداخت پیش پرداخت تقریبا برای همه دانشگاه‌ها اجباری است، اما برخی از دانشگاه‌ها پرداخت هزینه یک ترم به عنوان پیش پرداخت را به عنوان یکی از شروط پذیرش دانشجو در نظر می‌گیرند. ممکن است در بعضی موارد، دانشگاه پرداخت هزینه سال اول تحصیل شامل 2 یا 3 ترم تحصیلی را مد نظر داشته باشد. در برخی نادر موارد دیگر ارائه اسناد تمکن مالی (مبنی بر توانایی دانشجو برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل) برای اخذ ویزای تحصیلی کافی است.

دانشجویان رشته های پزشکی  و پرستاری باید در نظر داشته باشند که برای آزادسازی مدرک خود باید دوره طرح کادر را بگذرانند و بدون آن در عمل امکان دریافت مدرک تحصیلی و ترجمه آن را نخواهند داشت.

هزینه هر ترم در ویزای دانشجویی

یک سال تحصیلی متناسب با برنامه‌ریزی دانشگاه، شامل 2 سال 3 ترم تحصیلی می‌شود. دانشجویان باید متناسب با تعداد واحدهای درسی (Credit) مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه هر ترم به حساب دانشگاه واریز کنند. اگرچه امکان کار برای تعداد ساعت محدود برای دانشجویان امکان‌پذیر است، اما برای اخذ ویزای تحصیلی باید توانایی پرداخت شهریه را داشته باشید. هزینه شهریه در دانشگاه های کشورهای مختلف متفاوت است. حتی ممکن شهریه دو دانشگاه در یک شهر متفاوت باشد و این هزینه متناسب با رتبه دانشگاه، و پارامترهای دیگر تعیین می‌شود. البته شما می‌توانید از فاند، یا حمایت مالی دانشگاه برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کنید که دریافت آن نیازمند شرایط مشخصی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

هزینه های جانبی مهاجرت تحصیلی

هزینه‌های ‌جانبی اخذ ویزای دانشجویی شامل مواردی همچون بیمه دانشجویی (الزامی)، هزینه رفت و آمد (برای مثال UPASS برای وسایل نقلیه عمومی در کانادا)، هزینه‌های تجهیزات آموزشی و غیره می‌شود. این هزینه‌ها در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در فرایند اخذ ویزای تحصیلی متفاوت است. اما باید دقت کنید که در زمان محاسبه مبلغ تمکن مالی، تمامی این هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته میزان این هزینه‌های جانبی نیز متناسب با سبک زندگی شما در کشور مقصد متفاوت خواهد بود. در کل بخش بزرگی از مدیریت مالی مهاجرت در زمان اقامت در کشور هدف بر عهده خود شماست و شما تعیین کننده میزان هزینه نهایی زندگی در آن کشور خواهید بود.

هزینه های زندگی و اسکان در ویزای تحصیلی

دانشگاه‌ها برای رشته‌های مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف، شرایط متفاوتی را برای اسکان دانشجویان در نظر می‌گیرند. ارائه خوابگاه‌ محل استقرار در محوطه دانشگاه (Campus) می‌تواند هزینه‌های دانشجویان را تا حد زیادی در رابطه با اسکان و هزینه‌های روزمره زندگی کاهش دهد. البته باید در نظر داشته باشید متناسب با نوع خوابگاه، اتاق اشتراکی و یا مستقل، هزینه متفاوتی را پرداخت خواهید کرد. این هزینه به صورت جدا از شهریه دانشگاه در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که دانشگاه خوابگاه و محل اسکان را به دانشجو ارائه ندهد، برای اخذ ویزای تحصیلی، دانشجویان باید قادر به تامین هزینه زندگی و اجاره بها در کشور مقصد خود باشند. معمولا شما باید هزینه یک ماه اجاره را به عنوان پیش پرداخت به صاحب ملک پرداخت کنید. هزینه اجاره مسکن در خارج از محوطه دانشگاه متناسب با محله و نوع مسکن مورد نظر افراد متفاوت خواهد بود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

اگرچه کشورها و دانشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا، ممکن است مدارک متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان خارجی طلب کنند، اما برای اخذ ویزای تحصیلی، می‌توان به چند مدرک به عنوان مدارک عمومی دریافت ویزای دانشجویی اشاره کرد که در اغلب دانشگاه‌های مورد نیاز است. در حقیقت بدون ارائه این مدارک، مهاجرت تحصیلی امکان پذیر نیست.

پاسپورت معتبر و یا اجازه خروج قانونی از کشور 

با توجه به اجباری بودن خدمت نظام وظیفه برای پسران در ایران، افراد برای دریافت پاسپورت، نیازمند کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی و یا اجازه خروج قانونی از کشور (از طریق وثیقه) هستند.  بدون پاسپورت، امکان اخذ ویزای تحصیلی وجود ندارد. در کل حروج شما از کشور و ورود شما به کشور مقصد باید به صورت قانونی انجام شده باشد.  برای بانوان نیز، بنا به قوانین جمهوری اسلامی ایران، اجازه خروج برای دریافت پاسپورت الزامی است.

مدارک تحصیلی قبلی: 

متناسب با مقطع مورد درخواست دانشجو، دانشگاه خواستار ارائه مدارک تحصیلی ترجمه شده و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی می‌شود. برای مثال در صورت تمایل به دریافت ویزای تحصیلی در مقطع دکترا و یا دوره‌های تخصصی دکترا، شما باید ترجمه رسمی مدرک کارشناس ارشد و یا تاییدیه موسسه آموزشی ایرانی را فراهم کنید. در صورتی که امکان دریافت دانشنامه نهایی (مدرک اصلی) وجود داشته باشد، ترجیح بر این است که مدرک اصلی در دارالترجمه رسمی ترجمه و مهر شود و به دانشگاه ارائه شود. در غیر این صورت، برای مثال، فاصله کم زمان فارغ التحصیلی و اپلای دانشگاه، می‌توانید از گواهی فارغ التحصیلی دانشگاه استفاده کنید. 

 دیگر گواهینامه‌های تحصیلی

افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی باید کلیه مدارک تحصیلی اصلی مانند دیپلم در نظام‌های آموزشی مختلف شامل (در صورت نیاز به همراه مدرک پیش دانشگاهی) خود را به زبان مورد نظر کشور مقصد ترجمه رسمی کنید و در زمان درخواست ویزای تحصیلی به دانشگاه و یا سفارت تحویل دهید.

  • گواهی پایان دوره سه ساله متوسطه با ترجمه رسمی و مهر دادگستری و وزارت خارجه
  • گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی با همراه ترجمه رسمی و مهر دادگستری و وزارت خارجه

مدرک زبان

متناسب با دانشگاه مورد تقاضای فرد برای اخذ ویزای تحصیلی، مدارکی برای تایید سطح توانایی فرد در زبان مورد نظر دانشگاه از وی تقاضا می‌شود. البته ممکن است برخی از دانشگاه‌ها این امکان را در اختیار دانشجویان قرار دهند که به جای مدرک زبان، امکان شرکت در دوره زبان همان دانشگاه برای ایشان وجود داشته باشد. 

در غیر این صورت برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا، شما باید یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک، تافل، PTE Academic و یا مدارکی مانند CPE یا CAE را ارائه دهید. البته در نظر داشته باشید که مدت اعتبار بسیاری از این مدارک تنها دو سال است و شما باید نمره مورد نظر دانشگاه را به صورت معدل و یا برای هر مهارت به صورت جداگانه  کسب کنید. 

برای کشورهایی که زبان انگلیسی به عنوان زبان اول آن کشور شناخته نمی شود، مانند ایتالیا، فرانسه و آلمان، ممکن است دانشگاه از شما مدرک زبان آن کشور را درخواست کند. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، شما میتوانید با شرکت در آزمون زبان Goethe  یا TESTDAF و یا آزمون های مورد تایید دیگر، بعد از دریافت نمره مورد نظر مدرک لازم را به دانشگاه یا سفارت ارائه دهید. برای زبان ایتالیایی نیز میتوانید در آزمون CELI (چلی) شرکت کنید. هر چند که بسیاری از این کشورها، دوره‌های دانشگاهی خود را به زبان انگلیسی هم برگزار میکنند و شما میتوانید تنها با مدرک زبان انگلیسی نسبت به اپلای تحصیلی در کشورها اقدام کنید. اما اگر قصد کار همزمان با تحصیل در این کشورها را دارید، بهتر است تا حدی به زبان آن کشور آشنا باشید. 

متن سربرگ خود را وارد کنید

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ترجمه اوراق هویتی

ممکن است متناسب با قوانین داخلی کشور مقصد، افراد نیاز به ترجمه اوراق هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی برای اخذ ویزای تحصیلی پیدا کنند. در این صورت ترجمه ارائه شده باید به صورت ترجمه رسمی ارائه شود (دارای مهر معتبر باشد). 

گواهی تمکن یا پشتیبان مالی

فرد متقاضی ویزای تحصیلی می‌بایست، توانایی خود برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در طول مدت حداقل یک سال اول تحصیل خود در کشور مقصد را به سفارت و کشور دانشگاه مقصد اثبات کند. ارائه پرینت گردش حساب به صورت رسمی و تامین میزان مبلغ درخواستی دانشگاه به عنوان تمکن مالی شناخته می‌شود. روش دیگر بهره بردن از پشتیبان مالی است. به این معنی که یکی از بستگان یا آشنایان فرد متقاضی در کشور مقصد، مسئولیت پشتیبانی از فرد متقاضی در تمام دوران تحصیل را برعهده بگیرد. این فرایند تحت عنوان ارائه گواهی ضمانت و پشتیبانی شناخته می‌شود. البته در نظر داشته باشید که فرد پشتیبان باید امکان اثبات توانایی مالی خود را داشته باشد، پناهنده نباشد و امکان ارائه آدرس دقیق و معتبری از خود را داشته باشد.

انگیزه نامه ( SOP یا Statement of Purpose)

این نامه یکی از مهمترین نامه‌هایی است که فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی، باید برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه کند. این نامه به بیان انگیزه‌های فرد برای تحصیل در کشور مقصد، دلایل عدم تمایل به تحصیل در کشور خود فرد، دلیل انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر و دانشگاه انتخابی و غیره می‌پردازد. این نامه نباید به صورت کپی برداری نوشته شده باشد و باید به سوالات مختلفی در حوزه‌های بالا اشاره کند. نامه SOP رسمی است و تاریخچه تحصیلی و حرفه‌ای شما را پوشش می‌دهد. 

زندگی نامه (Personal History Statement)

در فرایند دریافت ویزای تحصیلی، این نامه یک متن کلی در رابطه با هویت فرد متقاضی و توانایی وی در زندگی شخصی ایشان است. این نامه لحنی غیر رسمی‌تر در مقایسه با انگیزه نامه دارد و بیشتر به بیان ویژگی‌های شخصیتی و دستاوردهای شما در زندگی شخصی می‌پردازد.  

مدارک دیگر

  • رزومه کاری و تحصیلی یا CV
  • سوابق شغلی (در صورت نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی برخی از رشته‌ها)
  • سوابق شغلی برای توجیه فاصله زمانی فارغ التحصیلی
  • دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی 

شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی

برای دریافت ویزای تحصیلی، فرد متقاضی باید از شرایط مشخصی را در حوزه‌های مالی و تحصیلی بهره‌مند باشد. این شرایط متناسب با کشور و دانشگاه فرد متقاضی متفاوت است.  با توجه به تعداد بالای دانشگاه‌ها و تفاوت در جزئیات این شرایط، استفاده از مشاورین مجرب مهاجرتی به موفقیت بیشتر شما در این زمینه کمک می‌کند.

 

معدل مورد تایید دانشگاه

دانشگاه‌ها برای رشته‌های تحصیلی مختلف شرط معدل را در نظر می‌گیرند. به این معنی است که دانشجو باید در دو سال آخر تحصیل و یا در کل دوره تحصیل خود، موفق به کسب معدل نمره مشخصی (برای مثال 16 به بالا، B+ ) شده باشد.  در این صورت باید برای اخذ ویزای تحصیلی، ریز نمرات خود را در آخرین مقطع تحصیلی به دانشگاه ارائه دهید. با توجه به اینکه، نمرات در کشورهای مختلف با سیستم‌های مختلف ارائه می شوند، می توانید از فرمول‌های زیر برای تبدیل نمرات به سیستم نمره‌‌دهی مورد نظر دانشگاه استفاده کنید.

تمکن مالی

دانشجوی متقاضی ویزای تحصیلی باید به کشور و دانشگاه مورد نظر خود اثبات کند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور مقصد را دارد. در صورت که فرد هنوز به سن قانونی نرسیده است (زیر 18 سال)، مدارک تمکن مالی باید از سوی والدین و سرپرستان وی ارائه شود. البته استفاده از پشتیبان مالی در کشور مقصد، همانطور که در بالا اشاره کردیم روش دیگر مهاجرت تحصیلی است.

سوابق علمی و عملی

ممکن است پیش از دریافت ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل در برخی از رشته‌ها، فرد نیاز به ارائه سوابق کاری حرفه‌ای داشته باشد و یا باید مقالات خود را در ژورنال‌های معتبر علمی چاپ کرده باشد. در صورت نیاز به ارائه سوابق شغلی، باید مدارکی دال بر اشتغال این در حوزه مورد نظر مانند نامه رسمی از طرف محل کار، سوابق بیمه و غیره به مراجع مورد نظر ارائه شود. دقت کنید که در رابطه با مقالات چاپ شده، حساسیت‌های مشخصی نسبت به اعتبار سنجی مقالات در سال‌های اخیر لحاظ شده است. رتبه بندی نام مولفان و مجله چاپ کننده مقاله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدرک زبان

دریافت ویزای تحصیلی بدون ارائه مدرک زیان و یا گذراندن دوره مد نظر دانشگاه غیر ممکن است. در صورتی که به دنبال اخذ ویزای دانشجویی آلمان هستید، ممکن است دانشگاه خواستار ارائه مدرک سطح مشخصی از زبان آلمانی باشد و یا این امکان وجود دارد دوره تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس شود. در این صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی است. در کشور آلمان در دوره دکتری، بسیاری از دوره‌ها به زبان انگلیسی است. البته اگر قصد کار در کشور آلمان را در زمان تحصیل داشته باشید، تسلط به زبان آلمانی (حداقل تا سطح B1) یک نیاز اساسی تلقی می‌شود. در کشور کانادا و در حوزه کبک، ممکن است تسلط به زبان فرانسه نیز، یکی از نیازمندی‌های دانشگاه مورد نظر باشد. در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، شما باید یکی از دو مدرک زبان ایتالیایی و یا آیلتس را به دانشگاه ارائه دهید. در کل آگاهی به زبان کشور مقصد میتواند به سهولت بیشتر زندگی در آن کشور در دوران تحصیل کمک فراوانی کند.

ارسال به موقع مدارک

درخواست برای ویزای تحصیلی باید در فاصله زمانی مورد نظر دانشگاه رخ دهد. این به این معنی است که شما باید مدارک خود را در حوزه‌های تحصیلی و مالی تا پیش از پایان فرصت اعلام شده از سوی دانشگاه ارائه دهید. ممکن است یک دانشگاه در نوبت‌های مختلف در یک سال تحصیلی (فصل‌های پاییز، بهار) فرآیند پذیرش دانشجو را انجام دهد.

بورسیه تحصیلی، فاند و راه های دریافت آن در اپلای تحصیلی

هزینه‌های تحصیل یکی از بزرگترین دغدغه های دانشجویان در فرایند اخذ ویزای تحصیلی است و بخش بزرگی از هزینه های کلی آنها را تشکیل می دهد. یکی از بهترین روش ها برای مدیریت هزینه ها و کاهش آن، دریافت فاند یا بورس تحصیلی است. شما میتوانید متناسب با وضعیت اپلای تحصیلی خود، از یکی از فرندهای آموزشی استفاده کنید.

Full Fund

Half Fund

چند نکته در رابطه با فول فاند

در صورتی که دانشجو Fully Funded، کلیه هزینه‌های تحصیلی دانشجو تحت پوشش فاند قرار می‌گیرد. البته هزینه زندگی و تهیه مسکن خود دانشجو خواهد بود، مگر اینکه دوره آموزشی مد نظر ارائه خوابگاه را شامل شود. مسلما، در صورت کسب فول فاند، مهاجرت تحصیلی یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش های مهاجرت به اروپا و کانادا خواهد بود. کشور ایتالیا با ارائه انواع فاند آموزشی، یکی از بهترین مقصدها برای دانشجویان است. در عین حال، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان در صورت پذیرش، در عمل رایگان خواهد بود. شما برای کسب فاند در فرایند اخذ ویزای تحصیلی به چند شرط نیاز دارید:

معدل مد نظر دانشگاه به خصوص در دو سال آخر تحصیل
داشتن مقاله چاپ شده در ژورنال مختلف
توصیه نامه
پذیرش از سوی اساتید دانشکده در دانشگاه مقصد
داشتن GRE و یا GMAT در گروه حقوق و مدیریت از سایر شرایط لازم برای اخذ پذیرش می‌باشد.
چند نکته در رابطه با Half Fund

اما اگر در فرایند دریافت ویزای تحصیلی موفق به کسب half Fund شوید، دانشگاه برخی از هزینه‌های شما، و یا بخشی از شهریه دانشگاه را بر عهده خواهد گرفت. در این صورت شما موظف به پرداخت مابقی هزینه‌ها خواهید بود. این فاند نیز براساس معیارهای بالا و میزان موفقیت شما در این بخش تعیین می شود.

در نظر داشته باشید که احتمال دریافت فاند در دوره های مختلف آموزشی متفاوت است. برای مثال دریافت فاند در دوره لیسانس مشکل‌تر از داوطلبان دوره دکتری است. کشور مورد نظر، دوره و یا همچنین دانشگاه مورد شما نیز می تواند بر میزان موفقیت شما برای دریافت فاند تاثیر گذار باشد.

نمونه پرونده های تحصیلی

فرایند اخذ ویزای تحصیلی

فرایند اخذ ویزای تحصیلی در بسیاری از کشورها مشابه یکدیگر است. با توجه به اینکه برای اخذ تحصیل در خارج باید به اطلاعات گسترده ای از دانشگاه های کشور های مختلف دسترسی داشته باشید و این فرایند میتواند بسیار زمان بر باشد، توصیه ما استفاده از خدمات شرکت مهاجرتی AFS است.

اولین مرحله اپلای تحصیلی

اولین مرحله از اپلای تحصیلی، انتخاب کشور مد نظرتان است. سعی کنید کیه شرایط از قبیل محیط زندگی، آب و هوا، شرایط فرهنگی و موارد دیگر را در انتخاب یک یا دو مقصد مشخص در نظر بگیرید. با توجه به محدودیت های شما در منابع زمانی و مالی، امکان ارسال درخواست برای همه دانشگاه ها وجود ندارد.

مرحله دوم

در مرحله دوم اخذ ویزای دانشجویی، باید از یکی از دانشگاه های مورد نظر در آن کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنید. برای این کار باید ابتدا اپلای ادامه تحصیل خود را به دانشگاه های مختلف ارسال کنید. با ارسال اسناد مورد نظر دانشگاه، از قبیل رزومه، انگیزه نامه، ریز نمرات و ترجمه مدارک تحصیلی پیشین، واریز شهریه اولیه و در نهایت مصاحبه های آنلاین تصویری یا صوتی احتمالی، دانشگاه نامه پذیرش شما را برای شما و سفارت ارسال می کند.

مرحله سوم

جمع آوری مدارک مورد نیاز مانند تمکن مالی، انگشت نگاری، تهیه بلیط و تعیین محل اقامت در کشور مقصد و غیره برای ارائه به سفارت، باید از طریق مد نظر سفارت وقت مصاحبه با سفارت را تعیین کنید. این فرایند در سفارت های مختلف به شیوه های مختلف انجام می شود و ممکن است چندین ماه به طول بکشد.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله از مهاجرت تحصیلی، بعد از مصاحبه و تاییدیه سفارت و اداره مهاجرت کشور مقصد، ویزا صادر شده و شما باید در زمان مقرر به کشور مورد نظر مراجعه کنید.

مهاجرت به همراه اعضای خانواده، در صورت داشتن تمکن مالی، موافق بودن قوانین مهاجرتی کشور مقصد و همچنین احراز دیگر شروط در بسیاری از کشورها امکان پذیر است. 
قوانین مرتبط با اعزام خانواده به همراه دانشجوی دارای ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است و این قوانین در هر سال متناسب با شرایط کشور مقصد در حال تغییر است. در برخی از کشورها برای مقال کانادا این امکان وجود دارد که فرد به همراه همسر و خانواده و البته بعد از صدور ویزا برای دیگر افراد خانواده به مقصد مورد نظر سفر کند. این در حالی است که در کشوری مانند آلمان، ابتدا باید پس از مراجعه دارنده ویزا، کارت اقامت وی صادر شود تا سپس با صدور تمکن مالی برای دیگر اعضای خانواده اجازه ورود به کشور آلمان صادر شود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت مهاجرتی AFS تماس حاصل فرمایید. 

بلی، در بسیاری از کشورها، دانشجویان می توانند تعداد ساعات مشخصی را در هفته مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. تعداد ساعات مجاز ممکن است متناسب با سطح تحصیلی و شرایط روز کشور مقصد تغییر کند. 

دانشگاه های مختلف در کشور های مختلف به سطح زبان مختلفی نیاز دارند. برای مثال در بیشتر دانشگاه های کانادا، مدرک زبان آیلتس و تافل مورد قبول است. برای دوره های فوق لیسانس و دکتری، حداقل نمره مورد نیاز در برخی از دانشگاه نمره 6.5 یا 7 است.  برای کشور هایی اروپایی مانند آلمان که زبان انگلیسی به عنوان زبان اول کشور در نظر گرفته نمی شود، ممکن است دانشگاه از شما مدرک زبان آن کشور را درخواست کند.

میزان هزینه مورد نیاز برای 1 سال اقامت در کشور مقصد متناسب با کشور و دانشگاه مورد نظر فرد مهاجر متفاوت خواهد بود. اما برای مثال در کانادا، شما به حداقل 35 هزار دلار برای زندگی و تحصیل در سال نیاز دارید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *